Ajettua

Cliossa on pikkuluokkaan harvinainen farmarin ja automaatin yhdistelmä.

Ajettua

Cliossa on pikkuluokkaan harvinainen farmarin ja automaatin yhdistelmä.

Renault Clio Sport Tourer TCe 120

Clio uudistui kolmisen vuotta sitten, joten auto ei enää ole varsinainen uutuus.

Sport Tourer -farmarimalli puolestaan esiteltiin toissa vuonna, mutta tuli markkinoillemme vasta viime vuonna. Farmari on henkilömallia 20 cm pidempi, joten se lähentelee kooltaan jo perheautoluokkaa.

moottorivalikoimaan kuuluu kaksi diesel- ja kolme bensiinimoottoria. Dieselmoottorit ovat molemmat 1,5-litraisia, mutta ne eroavat toisistaan viritysasteeltaan. Kaksi tehokkainta bensiinimoottoria ovat nykyaikaiseen tapaan pienikokoisia ja turboahdettuja.

Koeajetussa autossa oli näistä tehokkain, 1,2 litran nelisylinterinen turbomoottori, jossa on tehoa 88 kW ja vääntöä 190 Nm.

Tätä pienempitehoinen ahdettu bensiinimoottori on kolmisylinterinen ja iskutilavuudeltaan 0,9-litrainen. Lisäksi kolmantena on perinteinen, vapaasti hengittävä nelisylinterinen 1,2 litran moottori.

Kuusivaihteinen automaattivaihteisto kuuluu koeajetun tehokkaimman Clio -mallin vakiovarustukseen, eikä siihen muuta vaihteistoa ole saatavillakaan. Muiden moottoreiden jatkona on taas aina viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Koeajettu automaattivaihteisto on kaksoiskytkintyyppiä. Perinteiseen momentinmuuntimella varustettuun automaattivaihteistoon nähden kaksoiskytkin luistaa vähemmän. Tämän vuoksi vaihde kytkeytyy äkäisesti päälle liikkeellelähdöissä, joista tulee helposti turhan repiviä.

Pysäköintitilanteissa on oltava erityisen tarkkana kaasun käytössä ja jalka valmiiksi jarrulla, jotta auto liikkuisi rauhallisesti, eikä ryntäisi kohti muita autoja.

Kun liikkeelle on päästy, automaattivaihteisto toimii hyvin, ja normaalissa ajossa vaihdot tapahtuvat kevyellä kaasulla huomaamattomasti. Vaihteisto pyrkii käyttämään mahdollisimman suuria vaihteita kulutuksen pitämiseksi kurissa.

Voimakkaammin kiihdyteltäessä, kuten ohituksissa, automaatti olettaa rajun ajotavan jatkuvan ja jättää kierrokset korkealle odottamaan seuraavaa kiihdytystä. Tällöin vaihto suuremmalle vaihteelle tapahtuu vasta myöhemmin, pitkältä tuntuvan viiveen jälkeen.

Turbomoottorissa on hyvin puhtia kuljettamaan Clion kokoista autoa vaivattomasti ja ripeästi.

Renaultin yleiseen tapaan vakionopeussäätimen käyttökytkimet ovat ohjauspyörässä lukuun ottamatta pääkatkaisijaa, joka on keskikonsolissa.

Rattikytkimet ovat hyvin esillä, mutta ne ovat valaisemattomia. Tämä haittaa satunnaista käyttäjää pimeällä ajettaessa, mutta omistaja oppii niiden käytön nopeasti.

Clio Sport Tourer tarjoaa pikkuautoksi hyvät tilat, erityisesti tavaroille, farmarikorinsa ansiosta. Automaattivaihteiston saatavuus tässä luokassa on myös etu. Toisaalta joku ostaja saattaa haluta tehokkaan moottorin käsivalintaisella vaihteistolla, mikä ei nykyisellään ole mahdollista.

Tekniikkaa

Moottori: eteen poikittain sijoitettu turboahdettu nelisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 1 197 cm3, (72,2 x 73,1 mm), puristussuhde 9,5; teho 88 kW (120 hv)/4 900 r/min, vääntömomentti 190 Nm/2 000 r/min; kaksi sylinterinkanteen sijoitettua nokka akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden; polttoaineen suorasuihkutus

Voimansiirto: kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana rumpujarrut; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat: pituus 4,267 m, leveys 1,732 m, korkeus 1,445 m, akseliväli 2,589 m, raideleveys 1,501 m edessä ja 1,505 m takana, polttoainesäiliö 45 l; omamassa 1 199 kg; suurin perävaunumassa jarruin 1 200 kg, jarruitta 595 kg; renkaat 195/55 R16

Suorituskyky (valm. ilm.): huippunopeus 199 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 6,6/4,4/5,2 l/100 km, CO2-päästö 120 g/km

Hinta: 20 690 €

Hyvää

• farmari pikkuluokkaan

• automaatti vauhdissa

Huonoa

• automaatti ryömityksessä

• valaisemattomat rattikatkaisimet

Tekniikkaa

Moottori: eteen poikittain sijoitettu turboahdettu nelisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 1 197 cm3, (72,2 x 73,1 mm), puristussuhde 9,5; teho 88 kW (120 hv)/4 900 r/min, vääntömomentti 190 Nm/2 000 r/min; kaksi sylinterinkanteen sijoitettua nokka akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden; polttoaineen suorasuihkutus

Voimansiirto: kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana rumpujarrut; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat: pituus 4,267 m, leveys 1,732 m, korkeus 1,445 m, akseliväli 2,589 m, raideleveys 1,501 m edessä ja 1,505 m takana, polttoainesäiliö 45 l; omamassa 1 199 kg; suurin perävaunumassa jarruin 1 200 kg, jarruitta 595 kg; renkaat 195/55 R16

Suorituskyky (valm. ilm.): huippunopeus 199 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 6,6/4,4/5,2 l/100 km, CO2-päästö 120 g/km

Hinta: 20 690 €

Hyvää

• farmari pikkuluokkaan

• automaatti vauhdissa

Huonoa

• automaatti ryömityksessä

• valaisemattomat rattikatkaisimet