Ajettua
Foresteriin vihdoin dieselin ja cvt-vaihteiston yhdistelmä.
Ajettua
Foresteriin vihdoin dieselin ja cvt-vaihteiston yhdistelmä.
Vuoden 2013 alussa esitelty neljännen sukupolven Subaru Forester on saanut mallistoon tärkeän uutuuden, dieselautomaatin. Kaksilitraisen turboahdetun boxerdieselin yhteyteen on liitetty portaaton cvt-vaihteisto. Kun kyseessä on Subaru, niin on lähes itsestään selvää, että auto on nelivetoinen.
Kaksivuotiasta mallia on päivitetty kevyesti muullakin kuin uudella moottorivaihtoehdolla. Uudistukset ovat keskittyneet sisustaan, viimeistelyyn ja elektroniikkaan, mutta ulkokuori on pysynyt täysin ennallaan.
Nelivedon voimanjakoa säädetään automaattivaihteiston yhteydessä sähköhydraulisella monilevykytkimellä. Subarulle tyypilliseen tapaan voimalinjan vasen ja oikea puoli ovat toistensa peilikuvia, mistä tulee nimitys Symmetrical AWD.
Maastoajoa varten Foresterissa on X-mode-järjestelmä. Se vaikuttaa muun muassa kaasupolkimen herkkyyteen ja vaihteiston toimintaan sekä muuttaa vakionopeudensäätimen toimimaan alamäkihidastimena.
Myös kaasupolkimen välitystä muutetaan maastossa hitaammaksi, jotta kuljettajan on helpompi ajaa tarkasti, eikä esimerkiksi pieni jalan heiluminen aiheuta kaasun pumppaamista. Vaihteisto puolestaan pitää päällä pienempää välitystä, jotta moottorissa on tarjolla paremmin voimaa ja kaasuun reagointi on tasaisempaa.
Ajossa 2,0-litrainen moottori on vaivaton, ja 108 kW:n teho riittää hienosti. Räyhäkkyyttä siltä on turha kuitenkaan odottaa. Vaikka moottori on periaatteessa ennallaan, lähes jokaista komponenttia on kehitetty. Kulutusta on pienennetty, ja moottori täyttää Euro 6 -vaatimukset.
CVT-vaihteiston yhteydessä Foresterissa on uusi momentinmuunnin. Tämän ansiosta portaaton vaihteisto toimii pehmeästi myös liikkeellelähdöissä.
Usein cvt-vaihteisto vie moottorista lähes kaiken urheiluhengen, vaikka totuus numeroiden valossa onkin toinen. Kiihdytyksissä nopeusmittaria seuraamalla voi kuitenkin helposti todeta, että auto lähtee kiihtymään heti kun kaasua hipaisee. Näin tapahtuu, vaikka tunne olisi toinen.
Subarun vaihteistonohjauksesta löytyy mielenkiintoinen yksityiskohta, joka tuntuu ajossa välittömästi luontevalta. Kun automaattivaihteisto on D-asennossa, toiminta on normaalia portaatonta.
Kun kaasua painetaan yli 65 prosenttia, siirtyy vaihteisto käyttämään seitsemää esivalittua välitystä. Näin autoon on onnistuttu saamaan hieman suorituskyvyn tuntua hetkiin, jolloin sitä tarvitaan – ilman, että perusajon mukavuus kärsii. Kun ajetaan reippaasti, pykälät toimivat myös moottorijarrutuksissa, mikä tuo ajoon luontevuutta ja rytmiä.
Ohjauspyörän takana on vaihtovivut, joista esivalittuja vaihdevälityksiä voi valita manuaalisesti. Vaihdekeppiä käytetään ainoastaan ajosuunnan, vapaan ja pysäköintiasennon valintaan.
Uusi ajotietokoneen näyttö on selkeä ja uudet keskikonsolin napit laadukkaan ja modernin oloisia.
Ajo-ominaisuuksiltaan Forester on mukavasti konservatiivinen. Kaikkia häiriötekijöitä ei ole suodatettu pois, eikä todennäköisesti ole yritettykään. Ohjaus ottaa hiukan häiriötä epätasaisuuksista, mutta on tunnoltaan erinomainen.
Jousitus on selvästi pintakova ja täristää maantiellä, mutta varsinkin metsäautoteillä se toimii oikeastaan sitä paremmin, mitä lujempaa ajaa. Samoin kuin ohjauksesta, myös jousituksen kautta välittyy paljon informaatiota kuljettajalle.
■ Dieselin ja automaatin yhdistelmä nostaa varmasti Foresterin monen autonvaihtajan harkintalistalle. Subaru vastaa muiden valmistajien alati päivittyviin muotoiluvillityksiin selvästi perinteisemmällä ja yksinkertaisemmalla linjalla sekä nelivetotekniikalla. Viime vuonna Subarun maahantuontia häirinneen autopulankin pitäisi hellittää, joten Foresterille on helppo ennustaa hyvää myyntivuotta.
Tekniikkaa
Moottori: eteen pitkittäin sijoitettu ahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen vastaiskumoottori; iskutilavuus 1 998 cm3 (86,0 x 86,0 mm), puristussuhde 15,2; teho 108 kW (148 hv)/3 600 r/min, vääntömomentti 350 Nm/1 600-2 400 r/min, neljä sylinterikansiin sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden; polttoaineen yhteispaineruiskutus; turboahdin, ahtojäähdytin
Voimansiirto: neliveto, portaaton automaattivaihteisto
Alusta: edessä erillisjousitus, joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana erillisjousitus, monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus
Mitat: pituus 4,595 m, leveys 1,795 m, korkeus 1,735 m, akseliväli 2,640 m, raideleveys edessä 1,545 m ja takana 1,550 m; omamassa 1 636 kg, kokonaismassa 2 000 kg; polttoainesäiliö 60 l; renkaat 225/55 R18
Suorituskyky (valm. ilm.): huippunopeus 188 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 9,9 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 7,5/5,5/6,3 l/100km, CO2-päästö 163 g/km
Hinta: alk. 39 874 €
Hyvää
• ajettavuus
• vaihteiston toiminta
Huonoa
• pintakova jousitus
• melu
Tekniikkaa
Moottori: eteen pitkittäin sijoitettu ahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen vastaiskumoottori; iskutilavuus 1 998 cm3 (86,0 x 86,0 mm), puristussuhde 15,2; teho 108 kW (148 hv)/3 600 r/min, vääntömomentti 350 Nm/1 600-2 400 r/min, neljä sylinterikansiin sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden; polttoaineen yhteispaineruiskutus; turboahdin, ahtojäähdytin
Voimansiirto: neliveto, portaaton automaattivaihteisto
Alusta: edessä erillisjousitus, joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana erillisjousitus, monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus
Mitat: pituus 4,595 m, leveys 1,795 m, korkeus 1,735 m, akseliväli 2,640 m, raideleveys edessä 1,545 m ja takana 1,550 m; omamassa 1 636 kg, kokonaismassa 2 000 kg; polttoainesäiliö 60 l; renkaat 225/55 R18
Suorituskyky (valm. ilm.): huippunopeus 188 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 9,9 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 7,5/5,5/6,3 l/100km, CO2-päästö 163 g/km
Hinta: alk. 39 874 €
Hyvää
• ajettavuus
• vaihteiston toiminta
Huonoa
• pintakova jousitus
• melu