Ajettua

Juke on uuden turbomoottorin myötä entistäkin pirteämpi kokonaisuus.

Ajettua

Juke on uuden turbomoottorin myötä entistäkin pirteämpi kokonaisuus.

Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

Rohkeasti muotoillun Nissan Juken ilme on muuttunut faceliftissä. Uusi keula ja valot tekevät sen nokasta vielä entistäkin erottuvamman. Lisäksi autoon on mahdollisuus valita runsaasti erilaisia ulkonäköä sekä sisustan ilmettä muuttavia värejä ja varusteita.

Aikaisemmin perusmoottori oli 1,6-litrainen. Nyt moottori on pienempi, mutta ahtimen ansiosta vääntävämpi.

Pieni turbomoottori on ajossa mukava ja tehoa on riittävästi. Hyvä alavääntö tekee liikkeellelähdöistä vaivatonta.

Käytettävyyttä korostaa myös liikeradaltaan urheilullisen lyhyt ja hyvään kohtaan sijoitettu vaihdekeppi. Vaihteiden välitykset ovat itse asiassa jopa pidemmät kuin suuremmassa ja tehokkaammassa 1,6-litraisessa DIG-T 190 -moottorimallissa.

Maantiellä välityssuhteet tuntuvat luontevilta eivätkä ainakaan ylipitkiltä. Voimaa riittää hyvin, vaikka auto olisi lastattu ääriään myöten.

Valinnaisella Sport-asetuksella moottori reagoi kaasupolkimeen terävämmin, mikä lähinnä vain hankaloittaa auton käsittelyä etenkin liikkeellelähdöissä. Täyskaasukiihdytyksissä voimaa ei kuitenkaan tunnu olevan yhtään enempää kuin mukavammalla perusasetuksella.

Ohjaus on hyvin kevyt, ja auto reagoi välittömästi ohjauspyörän liikkeisiin.

Kun ohjauksella tunnustelee etenkin liukkaan tienpinnan pitoa, tunnotonta ja heikosti keskittävää ohjausta tulee helposti käänneltyä turhaan. Tottumisen jälkeen hätäisyys ja tunnottomuus unohtuvat ja yliherkkyys muuttuu ketteryydeksi ja helppoudeksi.

Oman mausteensa ajettavuuteen tuo kireän oloinen jousitus, jota voi toisaalta pitää myös urheilullisena.

Aikaisemmin Juken yksi suurimmista heikkouksista oli tavaratila. Nyt sitä on suurennettu uudella järjestelyllä. Tilaa jakava välipohja on edelleen olemassa, mutta nyt sille on kaksi eri korkeutta.

Kun tavaratilan pohja on yläasennossa, kynnys on olematon, ja takaistuimien selkänojat kaatamalla syntyy tasainen lattia. Kun pohjan laskee ala-asentoon, syntyy valmistajan ilmoituksen mukaan 354-litrainen tavaratila.

Valitettavasti tavaratilassa ei ole vieläkään kassikoukkuja. Myös erikoisen muotoiset reunat pienentävät todellista tilavuutta suurten tavaroiden osalta.

Uusi värimaailma on muuttanut ohjaamon ilmettä. Koeajoauton kiiltävät keltaiset pinnat ja malliin kuuluvat keltaiset istuimien tikkaukset luovat raikkaan tunnelman. Sisustan ja ulkokuoren värejä voi valita noin kymmenestä eri vaihtoehdosta.

Matkustamo on tiloiltaan asiallinen auton kokoluokkaan nähden. Korkeahko ja pysty istuma-asento luo väljyyttä pituussuunnassa. Normaalikokoinen aikuinen mahtuu hyvin istumaan takana. Myös edessä on juuri ja juuri riittävästi tilaa, vaikka takaistuimella on turvaistuin selkä menosuuntaan asennettuna.

NISSAN Juke on kompakti kompromissi pikkuauton, tila-auton ja katumaasturin välillä. Persoonallinen ulkonäkö joko ihastuttaa tai vihastuttaa. Samaa voi sanoa ajo-ominaisuuksista. DIG-T 115 -turbomoottori on varmasti kuitenkin kaikkien mielestä onnistunut uudistus.

Tekniikkaa

Moottori: eteen poikittain sijoitettu ahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 1 197 cm3 (72,2 x 73,1 mm), puristussuhde 10,0; teho 85 kW (115 hv)/4 500 r/min, vääntömomentti 190 Nm/2000 r/min, kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden; polttoaineen suorasuihkutus; turboahdin, ahtojäähdytin

Voimansiirto: etuveto; kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto

Alusta: edessä erillisjousitus, joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat: pituus 4,135 m, leveys 1,765 m, korkeus 1,565 m, akseliväli 2,530 m, raideleveys edessä 1,525 m ja takana 1,523 m; omamassa 1 307 kg, kokonaismassa 1 710 kg; polttoainesäiliö 46 l; renkaat 215/55 R17

Suorituskyky (valm. ilm.): huippunopeus 178 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 6,9/4,9/5,6 l/100km, CO2-päästö 129 g/km

Hinta: 24 351 €

Koeajoautossa lisäksi: Sun Pack 2 101 € ja Color Pack Black 870 €

Hyvää

• pirteä moottori

• runsaasti räätälöinti­vaihtoehtoja

Huonoa

• ohjaustunto

• melu

Tekniikkaa

Moottori: eteen poikittain sijoitettu ahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 1 197 cm3 (72,2 x 73,1 mm), puristussuhde 10,0; teho 85 kW (115 hv)/4 500 r/min, vääntömomentti 190 Nm/2000 r/min, kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden; polttoaineen suorasuihkutus; turboahdin, ahtojäähdytin

Voimansiirto: etuveto; kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto

Alusta: edessä erillisjousitus, joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat: pituus 4,135 m, leveys 1,765 m, korkeus 1,565 m, akseliväli 2,530 m, raideleveys edessä 1,525 m ja takana 1,523 m; omamassa 1 307 kg, kokonaismassa 1 710 kg; polttoainesäiliö 46 l; renkaat 215/55 R17

Suorituskyky (valm. ilm.): huippunopeus 178 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 6,9/4,9/5,6 l/100km, CO2-päästö 129 g/km

Hinta: 24 351 €

Koeajoautossa lisäksi: Sun Pack 2 101 € ja Color Pack Black 870 €

Hyvää

• pirteä moottori

• runsaasti räätälöinti­vaihtoehtoja

Huonoa

• ohjaustunto

• melu