Ajettua

Katumaasturisuosikki on saanut uuden dieselmoottorin ja automaattivaihteiston.

Ajettua

Katumaasturisuosikki on saanut uuden dieselmoottorin ja automaattivaihteiston.

Honda CR-V

Honda CR-V on ollut maailman myydyin katumaasturi. Suomessa suosio on hiipunut, eikä myynnin kärkipaikka ole pysynyt. Nyt tehty elinkaaren puolivälin päivitys osuus siis hyvään kohtaan.

Ulkonäköuudistukset keskittyvät keulaan: ajovalot ovat uudet ja puskuri on muotoiltu uudelleen. Myös takavalojen ilme on muuttunut.

Kojelaudan keskellä on nyt seitsemän tuuman kosketusnäyttö Android-pohjaista Honda Connect -viihde- ja käyttöjärjestelmää varten. Se on vakiovaruste Comfort-perusvarustetasoa lukuun ottamatta.

Ohjausvälitys on aikaisempaa nopeampi ja etupyörien camber-kulmaa eli sivukallistumaa on kasvatettu. Lisäksi alustaa on hienosäädetty ja raideleveyttä on lisätty 15 millimetriä kummassakin päässä. Lisäksi on tehty töitä melun vähentämiseksi. Ovitiivisteet ovat aiempaa paksummat, lattiamatto on paremmin ääntä eristävä, ja muitakin äänieristysmateriaaleja on optimoitu.

Moottoripuolella merkittävin uutuus on uusi tehokkaampi versio 1,6 litran dieselmoottorista. Se korvaa nelivetomallissa nykyisen 2,2-litraisen dieselin. Pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta uudesta moottorista puristetaan kahden turboahtimen avulla tehoa 118 kW, mikä on 8 kW edeltäjää enemmän. Vääntömomentti säilyy ennallaan 350 newtonmetrissä.

Uudessa moottorissa käytetään alakierroksilla pientä, säätyvillä johdesiivillä varustettua turboa. Keskialueella mukaan tulee suurempi perinteinen, hukkaportilla varustettu turbo. Suurilla kierroksilla se hoitaa yksin ahtopaineen tuottamisen.

Iskutilavuuden pienentäminen on parantanut hyötysuhdetta ja samalla myös sisäisiä kitkoja on vähennetty. Lisäksi moottori on 30 kg edeltäjäänsä kevyempi. Näin käsivalintaisella vaihteistolla varustetun nelivetomallin yhdistetty EU-kulutus on pudonnut alle viiden litran. Lukema on nyt 4,9 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästöä 129 g/km.

Toinen uutuus on saman mallin automaattivaihteisto, joka on vaihtunut viisivaihteisesta peräti yhdeksänvaihteiseen. Tämä on laajentanut välityssuhdealuetta. Liikkeelle lähtöjen ja maastoajon helpottamiseksi ykkönen on aikaisempaa lyhyempi.

Toisaalta taas suurin vaihde on voitu välittää aikaisempaa pidemmäksi, mikä parantaa taloudellisuutta. Silti vaihteita on tarjolla näiden välillä aikaisempaa lähekkäisemmillä portailla, koska vaihteita on enemmän.

Hieman yllättäen yhdeksänvaihteinen vaihteisto on aikaisempaa noin 35 kg kevyempi. Yhdessä keventyneen moottorin kanssa tämä vaikuttaa myös ajo-ominaisuuksiin.

moottori- ja vaihteistovalikoima säilyy muilta osin ennallaan. Toinen nelivetomalli on varustettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla. Siihen on edelleen tarjolla entinen viisivaihteinen automaattivaihteisto tai kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Etuvetoisia on edelleen kaksi ja ne ovat aina käsivaihteisia. Toinen malleista on varustettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla ja toinen 1,6-litraisen dieselin pienempitehoisella versiolla, joka on käytössä myös Civicissä. Tässä moottorissa on yksi turboahdin ja voimavarat ovat 88 kW ja 300 Nm. Nämä moottorit ovat läpikäyneet päivityksen, jotta ne täyttävät Euro 6 -päästönormin vaatimukset.

Esittelyssä oli mahdollista tutustua uudistuneen CR-V:n uuteen 1,6-litraiseen dieselmoottoriin sekä käsivalintaisella että automaattivaihteistolla. Parhaiten uuden moottorin ominaisuudet tulivat esiin käsivaihteisessa mallissa.

Voimavarat riittävät hyvin CR-V:n kokoisen auton kuljettamiseen, kunhan kierrokset pysyvät yli kahden tuhannen, missä suurin vääntö esiintyy.

Rauhallisessa ajossa voi käyttää hieman alhaisempiakin kierroksia, mutta alle 1 500 kierroksella moottori ei kuitenkaan vedä protestoimatta. Vaihto-opastinkaan ei tätä suosittele, sillä pienen moottorin alavääntö ei ole kovin vahvaa kaksivaiheisesta ahtamisesta huolimatta.

Automaattivaihteistokin suosii yli 1 500:n pyörintänopeuksia. Tämä merkitsee sitä, että yhdeksäs vaihde kytkeytyy käyttöön vasta suomalaisessa kesäajan moottoritienopeudessa.

Luvatun huippunopeuden saavuttamiseen riittää seitsemäs vaihde. Ajossa tämä ZF:n valmistama automaattivaihteisto toimii hyvin, eivätkä viiveet häiritse. Vaihteisto vaihtaa kerralla useamman vaihteen verran pienemmälle, kun kaasun painaa pohjaan. Olisi hyvä, jos kuljettaja näkisi, mikä vaihde milloinkin on käytössä. Nyt käytettävä vaihde näkyy vain, jos käytössä on käsivalinta.

Alustaan tehdyt muutokset vaikuttavat parantaneen ajettavuutta. Ohjaustuntoa on enemmän ja suuntavakaus vaikuttaa paremmalta. Sitä vastoin äänieristykseen tehtyjä parannuksia ei voinut varmentaa, sillä koeajo tehtiin eteläeurooppalaisella, sileällä asfaltilla.

Uudistuneeseen mallin tulee tarjolle Civicistä tuttu ADAS-turvavarustepaketti. Siihen sisältyy etutörmäysvaroitin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman varoitus, poikittaisliikennehälytin ja kaukovaloautomatiikka.

Uutuutena esiteltiin ennakoiva älykäs vakionopeussäädin. Se tarkkailee moottoritiellä viereisen kaistan autojen liikkeitä ja ennakoi mahdollisesti eteen kiilaavien kanssa-autoilijoiden toimia. Kun vakionopeussäädin arvioi tällaisen riskin, se pudottaa nopeutta, jottei vaaratilannetta pääsisi syntymään.

Suomeen uusiutuneet Honda CR-V:t tulevat huhtikuussa. Vain uuden 1,6 litran dieselmoottorin automaattivaihteinen versio seuraa myöhemmin kesän alussa. Siksi Honda CR-V:n hinnat ja vakiovarusteet eivät ole vielä selvillä. Parantunut varustelu tuo hintaan nousupaineita.

HONDA CR-V on ollut meillä vuosia myydyimpiä katumaastureita. Viime vuonna myynti kuitenkin hiipui, ja auto sijoittui luokassaan vasta kolmanneksi. Päivitys tulee tarpeeseen ja oikeaan aikaan. Uusi pienempi dieselmoottori tarjoaa edeltäjäänsä paremman suorituskyvyn. Taloudellisuus toteutuu selkeimmin yhdessä uuden yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston kanssa. Pienemmät CO2-päästöt tarkoittavat myös pienempiä veroja. Tämä etu tuskin riittää kattamaan paremman varustelun vaatimaa lisähintaa. Hinta vaikuttaa uudistusten ohella suosioon ja siihen, pystyykö CR-V palaamaan luokkansa myyntitilaston kärkeen.

Tekniikkaa

Hyvää

• pienentynyt kulutus

• parantunut ajettavuus

Huonoa

• ohuehko alavääntö

• automaatissa vaihdenäytön puute

Hyvää

• pienentynyt kulutus

• parantunut ajettavuus

Huonoa

• ohuehko alavääntö

• automaatissa vaihdenäytön puute

Tekniikkaa

TEKNIIKKAA

1,6 i-DTEC

2,0 i-VTEC

1,6 i-DTEC

Moottori

R4, diesel, 2 x turbo

R4, bensiini

R4, turbodiesel

Iskutilavuus (cm3)

1597

1997

1597

Teho (kW (hv)/r/min)

118 (160)/4 000

114 (155)/6 500

88 (120)/4 000

Vääntömomentti (Nm/r/min)

350/2 000

193/4 300

300/2 000

Voimansiirto

neliveto

neliveto

etuveto

etuveto

Vaihteisto

M6

A9

M6

A5

M6

M6

Mitat ja massat

Pituus x leveys x korkeus (m)

4,605 x 1,820 x 1,685

Akseliväli x raideleveys (m)

2,630 x 1,585/1,595 (e/t)

Omamassa (kg)

1630

1658

1521

1543

1460

1545

Rengaskoko

225/65 R 17

Suoritusarvot (valm. ilm.)

Huippunopeus (km/h)

202

197

190

182

190

182

Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)

9,6

10

10,2

12,3

10,2

11,2

EU-kulutus (l/100 km) (kaup./maantie/yhd.)

5,3/4,7/4,9

5,6/4,8/5,1

9,3/6,3/7,4

10,0/6,0/7,5

8,9/6,2/7,2

4,6/4,2/4,4

CO2-päästö (g/km)

129

134

173

175

168

115

Hinta (€)

vahvistamatta