Ajettua
Neliveto tuo Vitoon turvallisuutta, pitoa, mukavuutta ja tasapainoa.
Ajettua
Neliveto tuo Vitoon turvallisuutta, pitoa, mukavuutta ja tasapainoa.
Viton uusin malli esiteltiin viime syksynä, jolloin mallisarjan luvattiin täydentyvän piakkoin nelivetoisella versiolla. Nyt sellainen lanseerataan tehokkaimmalla moottoriversiolla ja automaattivaihteistolla varustettuna.
Neliveto-Viton moottori kirnuaa 140 kilowatin huipputehon ja vääntää parhaimmillaan 440 newtonmetrin voimalla. Seitsenvaihteinen 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto on varustettu perinteiseen tapaan momentinmuuntimella.
Valmistaja tähdentää että Vito 4x4 ei ole maasturi vaan hyötyajoneuvo, jolla on loistavat pito- ja käsiteltävyysominaisuudet sekä avustinjärjestelmät samalla tasolla kuin merkin nelivetoisissa henkilöautoissa.
Voimalinja perustuu takavetoiseen versioon johon lisätyn keskitasauspyörästön kautta voima jakaantuu etu- ja taka-akseleille suhteella 45:55. Vetoluistonrajoitus tasaa pyörintänopeuksia sekä puolittain että akselien välillä.
Nelivedon painonlisäys etu- tai takavetoiseen versioon on ainoastaan noin 50 kilogrammaa, eikä voimalinja kasvata auton korkeutta.
Ajossa nelivetoinen Vito on huoleton, ylellisen hiljainen, ja tarvittaessa voimaa tuntuu olevan rutkasti.
Tosin kestopäällysteellä ajettaessa ohjaamon alhainen melutaso ja matkustusmukavuus tuntuivat tässä tapauksessa osaltaan ylellisiltä alla olleiden nastattomien talvirenkaiden ansiosta.
Jousitus ja iskunvaimennus tasaavat ajoalustan pienempiä epätasaisuuksia hyvin, ja koeajossa alusta kantoi kunnialla noin 400 kg:n kuorman, hieman isommissakin heitoissa.
Vaihteenvalitsin on kevyt viiksi ohjausakselin oikealla puolella, josta valitaan ajosuunta, vapaa tai pysäköintiasento. Sähkömekaaninen ohjaustehostin antaa voimaa pysäköintitilanteissa, ja maantiellä ohjaustuntuma on luotettavan huoleton.
Vito sisältää jo sellaisenaan tuhdin paketin alan kärkitekniikka ajoavustimien osalta.
Nelivetoisessa Vitossa on lisäksi ainoana segmentissään alamäkiavustin vakiona. Se on nopeudenrajoitin joka helpottaa ja tekee turvalliseksi jyrkkien ja liukkaiden alamäkiosuuksien ajamista. Järjestelmä kytkeytyy automaattisesti päälle nopeuksilla 4–18 km/h.
Lisäksi asiakkaan tilatessa Vitoonsa vetokoukun tulee samassa yhteydessä ajonvakautusjärjestelmään perävaunun huomioon ottava yhdistelmänvakautus.
Uusi Vito 4x4 on saatavana umpipaketti- ja tila-automallina, kolmessa eri koripituudessa. Jatkossa nelivedon yhteyteen tulevat myös 100- ja 120-kilowattiset moottoriversiot. Kaikkien ennakkomyynti on jo käynnissä.
■ Tässä muodossaan nelivetoinen Vito on suorastaan luksuspakettiauto, mitä hintakin alleviivaa. Ajo-ominaisuudet ovat onneksi hinnastomerkinnän suuntaiset. Raavaammassa työssä riittänevät myös myöhemmin esiteltävät, kesymmät moottoriversiot. Niillä hintaa saa pudotettua enimmillään noin 9 000 euroa.
Tekniikkaa
Moottori: eteen pitkittäin sijoitettu turboahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 2 143 cm3; teho 140 kW (190 hv)/3 800 r/min, vääntömomentti 440 Nm/1 400–2 400 r/min
Voimansiirto: neliveto, seitsenvaihteinen automaattivaihteisto
Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana kolmiomaiset pitkittäisheilurit, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus
Mitat: pituus 5,140 m, leveys 1,928 m, korkeus 1,910 m, akseliväli 3,200 m; kokonaismassa 3 050 kg, kantavuus 950 kg perävaunumassa 2 500/750 kg; polttoainesäiliö 70 l; renkaat 225/55 R17 C.
Suoritusarvot (valm. ilm.): huippunopeus 199 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 9,5 s; yhdistetty kulutus 6,4 l/100 km, CO2-päästö 169 g/km
Käyttövoimavero: 101,84 €/v
Hinta: 53 984 €
Hyvää
• melutaso
• hallittavuus vaikeissa tilanteissa
Huonoa
• epäselvä vaihdenäyttö
Tekniikkaa
Moottori: eteen pitkittäin sijoitettu turboahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 2 143 cm3; teho 140 kW (190 hv)/3 800 r/min, vääntömomentti 440 Nm/1 400–2 400 r/min
Voimansiirto: neliveto, seitsenvaihteinen automaattivaihteisto
Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana kolmiomaiset pitkittäisheilurit, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus
Mitat: pituus 5,140 m, leveys 1,928 m, korkeus 1,910 m, akseliväli 3,200 m; kokonaismassa 3 050 kg, kantavuus 950 kg perävaunumassa 2 500/750 kg; polttoainesäiliö 70 l; renkaat 225/55 R17 C.
Suoritusarvot (valm. ilm.): huippunopeus 199 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 9,5 s; yhdistetty kulutus 6,4 l/100 km, CO2-päästö 169 g/km
Käyttövoimavero: 101,84 €/v
Hinta: 53 984 €
Hyvää
• melutaso
• hallittavuus vaikeissa tilanteissa
Huonoa
• epäselvä vaihdenäyttö