Autouutiset
KOONNUT toni jalovaara | Autouutiset@tekniikanmaailma.fi
Autouutiset
KOONNUT toni jalovaara | Autouutiset@tekniikanmaailma.fi
Vuosituhannen vaihduttua Škoda lähti kilpailemaan ylempään keskiluokkaan. Perusrakenne uuteen Superbiin lainattiin Kiinaa varten pidennetystä Passatista. Toiseen sukupolveen siirryttiin seitsemän vuoden jälkeen, ja samalla tahdilla nyt on kolmannen asteen vuoro.
Akselivälin pituus uudessa Superbissa on 2,841 metriä, eli sitä on kasvatettu 80 mm edeltäjästä, joka sekään ei ole pieni auto. Uutuus on helppo sijoittaa markkinoille sillä, että akseliväli on 55 mm pidempi kuin uudessa Volkswagen Passatissa ja vain 34 mm lyhyempi kuin Mercedes-Benzin E-sarjassa.
Škoda ei silti ole halunnut kasvattaa auton pituutta kovin paljon, vaan etuylitys on kuusi senttiä lyhyempi kuin ennen. Kori on kuitenkin selvästi entistä leveämpi, mikä tuntuu konkreettisesti sisätiloissa. Hartiatilaa kerrotaan olevan edessä kolme ja takana seitsemän senttiä enemmän kuin ennen.
Myös tavaratila on kasvanut entisestään 30 litralla, joten nyt tilavuus on 625 litraa. Mikäli takaistuin ei ole käytössä, mukaan voidaan lastata tavaraa 1 760 litran verran. On mielenkiintoista nähdä, miten suuri on myöhemmin esiteltävän Superb Combin tavaratila.
Perusrakenne on pitkälti sama kuin nykyisessä Passatissa, mikä näkyy myös moottoritarjonnassa. Valittavana on kahdeksan vaihtoehtoa, joista viisi toimii bensiinillä (92–206 kW) ja kolme dieselillä (88–140 kW). Kaksoiskytkinautomaatin saa kaikkien moottorien, paitsi 92 kW:n bensiinimoottorin, yhteyteen, ja nelivedon voi valita neljään moottorimalliin.
Uusi tekniikka ja 75 kilon painonpudotus ovat pienentäneet kulutusta ja sitä kautta hiilidioksidipäästöjä kaikissa malleissa. Suurimmillaan kulutus on pienentynyt 30 prosenttia huippumallissa, jossa 3,6-litrainen V6 on korvattu 2,0-litraisella turbolla. Uuden mallisarjan piheimmän Superb Greenlinen yhdistetty kulutus on 3,7 l/100 km ja CO2-päästö 95 g/km.
Kolmannen polven Superbissa on liki 30 Škodan harrastamaa Simply Clever -varustetta. Edellisen mallin takaoveen piilotettu suuri sateenvarjo on korvattu etuoviin piilotetuilla pienemmillä varjoilla. Pimeällä apuna on led-taskulamppu, ja takaistuimella viihtymistä parantavat etuistuimien selkänojiin integroidut tarjoilupöydät.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät on nostettu nykytasolle, minkä lisäksi nyt Škodaan on saatavilla ensimmäistä kertaa mukautuva alustan (Dynamic Chassis Control) sekä ajo-ohjelman säätö. Varusteita lisätään vielä ajan mittaan, sillä vuonna 2016 on luvassa muun muassa langaton matkapuhelimen lataus.
Uuden Superbin tuotanto alkaa vuoden puolessa välissä ja myynti pian sen jälkeen.
■ FERRARI uudistaa odotetusti 458-mallin. Erosta aiempaan kertoo uusi mallimerkintä 488 GTB, jolla viitataan 1980-luvun turbomoottorisiin malleihin. Vapaasti hengittävä 4,5-litrainen onkin korvattu 3,9-litraisella tuplaturbolla. Tehoa on 493 kW, ja suurin vääntömomentti on 760 Nm. Voima siirtyy taka-akselille päivitetyn 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Suorituskyky on melkoinen, sillä kiihdytys nollasta sataan kestää tasan kolme sekuntia ja 200 km/h nopeus saavutetaan 8,3 sekunnissa. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 330 km/h.
■ BMW tuo myyntiin ensimmäisen 7-paikkaisen tila-autonsa, kun 2-sarjan Active Tourer saa rinnalleen 214 mm pidemmän ja 53 mm korkeamman Gran Tourerin. Akseliväli on venytetty 2,78 metriin eli sitä on 110 mm pikkuveljeä enemmän. Valmistajan mukaan Gran Tourer on premium-merkkien ensimmäinen kompakti tila-auto. Vakiona uutuus on viisipaikkainen, ja kolmas, lähinnä lapsille tarkoitettu istuinrivi on lisävaruste. Tavaratila on kookas, sillä takaistuimen 130 mm:n pituussäädöstä riippuen sitä on 645–805 litraa, ja tilan voi kasvattaa 1 905 litran kokoiseksi. Suomeen BMW:n uutuus saapuu kesällä.
■ TOYOTA Avensis esiteltiin nykyisessä muodossa jo syksyllä 2008, minkä jälkeen sitä uudistettiin kolme vuotta siten. Nyt on vuorossa pieni muotoilun muutos ja tekniikan päivitys tuoreemmilla moottoreilla ja modernilla turvatekniikalla. Näillä muutoksilla on tarkoitus jatkaa vuoteen 2018 saakka.
■ HYUNDAI vaihtaa katumaasturinsa nimen takaisin Tucsoniin, kun ix35:n korvaaja tulee myyntiin vuoden toisella puoliskolla. Muotoilultaan hyvin isoveljensä Santa Fen näköinen uutuus on kasvanut kooltaan vain muutamia senttejä. Tekniikkapuolella tärkein uutuus on 2,0-litraisen bensiinimoottorin korvaava 1,6-litrainen turbo, jonka kanssa voi valita 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston.
■ PORSCHE kasvattaa GT-mallien tarjontaa esittelemällä Cayman GT4:n. Uutuuden moottori on kehitetty 911 Carrera S:n voimanlähteestä, ja se kehittää tässä mallissa 283 kW. Suorituskyvystä kertovat 0–100 km/h kiihdytysaika 4,4 sekuntia, huippunopeus 295 km/h sekä Nürburgringin pohjoislenkin kierrosaika 7 minuuttia 40 sekuntia. Cayman GT4:n hinta Suomessa on 148 933 euroa.
■ OPEL Corsa OPC siirtyy uuteen sukupolveen, jonka 1,6-litrainen turbomoottori kehittää samat 152 kW kuin aiempi erikoismalli. Moottorin vääntöominaisuuksia on kehitetty siten, että huippuvääntö 245 Nm on käytössä käyntinopeusalueella 1 900–5 800 r/min. Nollasta sataan ehtii 6,8 sekunnissa, ja auton voi tilata omakseen vaikka heti vajaan 27 000 euron hinnalla.
■ DS siirtyy Euroopassakin itsenäiseksi merkiksi Kiinan tapaan. Ensimmäisenä uusi aikakausi nähdään uudistuneessa DS 5 -mallissa, jonka päivitetyssä keulassa ei ole enää Citroënin logoa, vaan ainoastaan kirjaimet DS. Auton varustelua on kohennettu kaikin osin, ja kojelaudasta on tehty selkeämpi uudella käyttöliittymällä. Dieselmoottorit ovat nyt PSA:n Blue HDi -sukupolvea, ja toistaiseksi ainoa bensiinimoottori on THP 165, kunnes se saa vuoden lopulla rinnalleen tehokkaamman THP 210 -vaihtoehdon. Hybridi jatkaa mallisarjan taloudellisimpana alle 100 g/km päästöillään.
■ MERCEDES-MAYBACH 600 Pullman sävähdyttää jo 4,418 metrin akselivälillään, joka on samaa luokkaa alemman keskiluokan henkilöautojen kokonaispituuden kanssa. Pullman on millimetriä vaille 6,5 metriä pitkä, ja tarjoaa upean kyydin takaosan neljälle matkustajalle tai vaihtoehtoisesti todella upeasti tilaa kahdelle. Ensimmäiset asiakkaat saavat omansa vuoden 2016 puolella, ja hinnat alkavat puolesta miljoonasta eurosta.
■ BMW 1-sarja uudistui, ja hinnat alkavat nyt 116d Efficient Dynamicsin 27 912 eurosta. Ero aiempaan voi tuntua suurelta, mutta mallisarjasta puuttuvat ainakin toistaiseksi 114i ja 114d. Lisäksi uudistuneessa mallisarjassa on aina viisi ovea ja aiempaa parempi varustelu. Hintahaitari ulottuu nelivetoisen automaattivaihteisen M135i:n 59 681 euroon.
■ MERCEDES-BENZ CLA:n farkkumalli Shooting Brake on hinnoiteltu verottomana 600 euroa neliovista kalliimmaksi. Verojen kanssa lisähinta on 800–1 200 euroa. Merkin hinnastoon on lisäksi tullut C-sarjan lataushybridi C 350 e, jonka CO2-päästö on 48 g/km (farmari 49 g/km). Uutuuden hinta on 56 954 euroa (farmari 58 110 €).
■ MINI Cooper S JCW on saanut hinnan. Kaksilitraisella 170 kW kehittävällä moottorilla varustettu Minin tehokkain ja nopein malli maksaa 40 900 euroa niin käsivalintaisella kuin automaattivaihteistolla varustettuna. Syy erikoiseen hinnoitteluun löytyy CO2-päästöistä, jotka ovat manuaalilla 155 g/km ja automaatilla 133 g/km.
■ BORGWARD on tulossa takaisin, kun yhtiön perustajan pojanpoika Christian Borgward on toteuttamassa lapsuudenunelmansa. Vuosina 1919–1961 valmistettu, Suomeenkin Korpivaara Oy:n edustamana tuotu auto on siis heräämässä yli puoli vuosisataa kestäneestä ruususenunestaan.
■ BMW 2-sarjan Cabriolet tulee sopivasti piristämään kevättä, ja sen hinnat alkavat 220i:n 44 103 eurosta.
■ CITROËN kasvattaa Puretech- ja Blue HDi -moottorien tarjontaa mallistossaan. C3:n saa uusilla moottoreilla ja Premium-varustein 18 000 eurolla. C3 Picasso on Puretech 110 -moottorilla varustettuna tuhat euro kalliimpi ja maksaa Blue HDi-moottorilla 19 564 euroa. Pykälää kookkaampien Citroënin tila-autojen C4 Picasson ja Grand C4 Picasson perusbensiinimoottori on nyt 1,2-litrainen Puretech 130, jolla varustettuna C4 Picasso Confort-varustein maksaa 27 919 euroa ja 7-paikkainen Grand 1 400 euroa enemmän.
■ FCA eli Fiat Chrysler Automobiles tulee takaisin Suomen markkinoille maaliskuun alussa. Henkilöautoissa viime vuoden 300 auton myynti ja 0,3 prosentin markkinaosuus halutaan kymmenkertaistaa seuraavien kolmen vuoden aikana.
■ HONDA, Nissan ja Toyota aloittavat Japanissa yhteistyön, jonka avulla rakennetaan polttokennoautojen tarvitsemia latauspisteitä. Maan hallitus pitää vetytankkausverkoston rakentamista erittäin tärkeänä osana liikenteen kehittämistä. Sekä niiden rakentamista että ylläpitoa avustetaan valtion varoin.
■ Merkkikerho Mustang Owners’ Club of Finland on tehnyt levyn Backseat of a Mustang Vol. 2. Henry Fordin Säätiö antoi apurahan levyn tekemiseen, ja joukko maamme eturivin artisteja, kuten Anssi Kela, Olli Lindholm, Pelle Miljoona ja Martti Syrjä olivat mukana “rakkaudesta taiteeseen”. Levystä saatavat tuotot lahjoitetaan Uusi lastensairaala 2017 -hankkeelle.
■ PSA Peugeot Citroënin paineilmaa hyväkseen käyttävä Hybrid Air -järjestelmä on pahassa vastatuulessa. Kaksi vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä esitellyn polttoainetta säästävän järjestelmän piti tulla konsernin pikkuautoihin vuonna 2016. Kehityskustannukset nousivat kuitenkin huomattavasti oletettua suuremmiksi, eikä yhteistyökumppania ole löytynyt. Ollakseen taloudellisesti järkevää, Hybrid Aireja pitäisi myydä 500 000 auton vuosivauhdilla. On hyvin mahdollista, että PSA:n haave ei toteudu koskaan ja Hybrid Air kuopataan epäonnistuneiden projektien hautaan.
■ VOLKSWAGEN päivittää Sharanin uudella tekniikalla ja esittelee uuden Caddyn. Suurten tila-autojen sarjassa kilpailevan Sharanin ulkonäköä uudistetaan vähän, mutta tärkeintä ovat uudet moottorit joiden avulla kulutuslukemat putoavat yli kymmenellä prosentilla. Caddyn kohdalla kaikki paitsi auton perusmitat muuttuvat. Ulkonäkö ja sisustus muutetaan modernimmiksi, ja niin moottorit kuin varustus nostetaan tämän päivän tasolle. Uusien Volkswagen Caddyjen myynti alkaa keväällä ja ne saapuvat Suomeen kesällä 2015.
■ AUTOTUOJAT ry täyttää 90 vuotta. Yhdistys järjesti niin juhlien kuin huhtikuun eduskuntavaalien kunniaksi suuren vaalipaneelin. Siellä eri puolueiden kesken vallitsi konsensus siitä, että auton hankinnan verotusta on kevennettävä tai autovero on poistettava kokonaan. Se ei kuitenkaan tarkoita hyviä uutisia autojen omistajille, sillä autoilijoilta kerättävien verojen määrää ei ole tarkoitus vähentää. Teiden kunnosta ja niiden ylläpidosta eri puolueiden edustajat olivat hämmästyttävän yksimielisiä. Tiestömme eli kansallisomaisuutemme on annettu päästä huonoon kuntoon. Kaikki puolueet lupasivat suunnata teiden ylläpitoon ja niiden kunnon parantamiseen lisävaroja. Seuraavien neljän vuoden aikana voimme seurata, miten hyvin poliitikot pitävät lupauksensa.
■ BMW 1-sarja uudistui, ja hinnat alkavat nyt 116d Efficient Dynamicsin 27 912 eurosta. Ero aiempaan voi tuntua suurelta, mutta mallisarjasta puuttuvat ainakin toistaiseksi 114i ja 114d. Lisäksi uudistuneessa mallisarjassa on aina viisi ovea ja aiempaa parempi varustelu. Hintahaitari ulottuu nelivetoisen automaattivaihteisen M135i:n 59 681 euroon.
■ MERCEDES-BENZ CLA:n farkkumalli Shooting Brake on hinnoiteltu verottomana 600 euroa neliovista kalliimmaksi. Verojen kanssa lisähinta on 800–1 200 euroa. Merkin hinnastoon on lisäksi tullut C-sarjan lataushybridi C 350 e, jonka CO2-päästö on 48 g/km (farmari 49 g/km). Uutuuden hinta on 56 954 euroa (farmari 58 110 €).
■ MINI Cooper S JCW on saanut hinnan. Kaksilitraisella 170 kW kehittävällä moottorilla varustettu Minin tehokkain ja nopein malli maksaa 40 900 euroa niin käsivalintaisella kuin automaattivaihteistolla varustettuna. Syy erikoiseen hinnoitteluun löytyy CO2-päästöistä, jotka ovat manuaalilla 155 g/km ja automaatilla 133 g/km.
■ BORGWARD on tulossa takaisin, kun yhtiön perustajan pojanpoika Christian Borgward on toteuttamassa lapsuudenunelmansa. Vuosina 1919–1961 valmistettu, Suomeenkin Korpivaara Oy:n edustamana tuotu auto on siis heräämässä yli puoli vuosisataa kestäneestä ruususenunestaan.
■ BMW 2-sarjan Cabriolet tulee sopivasti piristämään kevättä, ja sen hinnat alkavat 220i:n 44 103 eurosta.
■ CITROËN kasvattaa Puretech- ja Blue HDi -moottorien tarjontaa mallistossaan. C3:n saa uusilla moottoreilla ja Premium-varustein 18 000 eurolla. C3 Picasso on Puretech 110 -moottorilla varustettuna tuhat euro kalliimpi ja maksaa Blue HDi-moottorilla 19 564 euroa. Pykälää kookkaampien Citroënin tila-autojen C4 Picasson ja Grand C4 Picasson perusbensiinimoottori on nyt 1,2-litrainen Puretech 130, jolla varustettuna C4 Picasso Confort-varustein maksaa 27 919 euroa ja 7-paikkainen Grand 1 400 euroa enemmän.
■ FCA eli Fiat Chrysler Automobiles tulee takaisin Suomen markkinoille maaliskuun alussa. Henkilöautoissa viime vuoden 300 auton myynti ja 0,3 prosentin markkinaosuus halutaan kymmenkertaistaa seuraavien kolmen vuoden aikana.
■ HONDA, Nissan ja Toyota aloittavat Japanissa yhteistyön, jonka avulla rakennetaan polttokennoautojen tarvitsemia latauspisteitä. Maan hallitus pitää vetytankkausverkoston rakentamista erittäin tärkeänä osana liikenteen kehittämistä. Sekä niiden rakentamista että ylläpitoa avustetaan valtion varoin.
■ Merkkikerho Mustang Owners’ Club of Finland on tehnyt levyn Backseat of a Mustang Vol. 2. Henry Fordin Säätiö antoi apurahan levyn tekemiseen, ja joukko maamme eturivin artisteja, kuten Anssi Kela, Olli Lindholm, Pelle Miljoona ja Martti Syrjä olivat mukana “rakkaudesta taiteeseen”. Levystä saatavat tuotot lahjoitetaan Uusi lastensairaala 2017 -hankkeelle.
■ PSA Peugeot Citroënin paineilmaa hyväkseen käyttävä Hybrid Air -järjestelmä on pahassa vastatuulessa. Kaksi vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä esitellyn polttoainetta säästävän järjestelmän piti tulla konsernin pikkuautoihin vuonna 2016. Kehityskustannukset nousivat kuitenkin huomattavasti oletettua suuremmiksi, eikä yhteistyökumppania ole löytynyt. Ollakseen taloudellisesti järkevää, Hybrid Aireja pitäisi myydä 500 000 auton vuosivauhdilla. On hyvin mahdollista, että PSA:n haave ei toteudu koskaan ja Hybrid Air kuopataan epäonnistuneiden projektien hautaan.
■ VOLKSWAGEN päivittää Sharanin uudella tekniikalla ja esittelee uuden Caddyn. Suurten tila-autojen sarjassa kilpailevan Sharanin ulkonäköä uudistetaan vähän, mutta tärkeintä ovat uudet moottorit joiden avulla kulutuslukemat putoavat yli kymmenellä prosentilla. Caddyn kohdalla kaikki paitsi auton perusmitat muuttuvat. Ulkonäkö ja sisustus muutetaan modernimmiksi, ja niin moottorit kuin varustus nostetaan tämän päivän tasolle. Uusien Volkswagen Caddyjen myynti alkaa keväällä ja ne saapuvat Suomeen kesällä 2015.
■ AUTOTUOJAT ry täyttää 90 vuotta. Yhdistys järjesti niin juhlien kuin huhtikuun eduskuntavaalien kunniaksi suuren vaalipaneelin. Siellä eri puolueiden kesken vallitsi konsensus siitä, että auton hankinnan verotusta on kevennettävä tai autovero on poistettava kokonaan. Se ei kuitenkaan tarkoita hyviä uutisia autojen omistajille, sillä autoilijoilta kerättävien verojen määrää ei ole tarkoitus vähentää. Teiden kunnosta ja niiden ylläpidosta eri puolueiden edustajat olivat hämmästyttävän yksimielisiä. Tiestömme eli kansallisomaisuutemme on annettu päästä huonoon kuntoon. Kaikki puolueet lupasivat suunnata teiden ylläpitoon ja niiden kunnon parantamiseen lisävaroja. Seuraavien neljän vuoden aikana voimme seurata, miten hyvin poliitikot pitävät lupauksensa.