Helsingin kansainväliset venemessut 2015

Suomi nousuun

Venealalla ollaan optimistisia. Lamavuodet ovat purreet lujaa, mutta nyt kysyntä kasvaa jälleen. Varsinkin vienti on lähtenyt kasvuun, ja monet valmistajat palkkaavat taas lisää väkeä. Helsingin kansainvälisillä venemessuilla esiteltiin jälleen tämän vuoden uutuusveneet ja muuta uutta veneilyyn liittyvää – ja esiteltäväähän riitti.

HENRIK WECKSTRÖM

HANNU HÄYHÄ, kuvat

Andros vm. 1922

Näyttelyn kauneimpia veneitä oli Vuoden 1922 Andros eli Andre & Rosenqvist -telakalla Turussa rakennettu mahonkinen päiväristeilijä. Jyväskyläläinen Ismo Postareff löysi aikanaan hylyn, otti sen talteen ja on nyt entisöinyt sen kokonaan. Tai oikeastaan rakentanut uudestaan, koska vene on korjattu niin, että Ismo on poistanut osan kerrallaan ja tehnyt uuden tilalle, kunnes rungon jokainen osa on vaihdettu. Ensiksi vaihdettiin veistokaaret, jotta vene säilyttäisi alkuperäisen muotonsa.

Uusi vene on täysin identtinen alkuperäisen kanssa. Kaikki materiaalit, ainevahvuudet ja kiinnitystavat on tehty täsmälleen vanhan kaavan mukaan. Koska alkuperäiset runkolaudat olivat täysimittaiset, Postareff hankki kahdeksanmetrisen mahonkitukin ja sahasi siitä uuden laudoituksen. Veneen rakenne oli aikanaan edistyksellinen: runkolaudat ovat varsin ohuet, ja joka sauman sisäpuolella on puuvillakankaalla tilkitty lista. Kun listat on niitattu ja ruuvattu lautoihin, tuloksena on kevyt ja jäykkä, vuotamaton vene, jonka kokoamiseen tarvittiin yli 4 400 ruuvia ja niittiä.

1920-luvulla panostettiin laatuun ja kauneuteen. Andros on uskomattoman hienosti rakennettu, ja siinä on runsaasti työläitä ja näyttäviä yksityiskohtia. Yli seitsenmetrinen vene painoi alkuperäisellä 28 hevosvoiman Andros-moottorilla vain 900 kiloa ja kulki jopa 15 solmua. Seuraavaksi Postareff alkaa työstää Kultaranta 1:tä, joka on esillä olleen veneen sisarvene.

Finnmaster T7

Finnmasterin T7 valittiin messuilla vuoden retkimoottoriveneeksi. Sen viime vuonna esitelty isosisko T8 voitti tammikuussa urheiluveneiden luokan Lontoon kansainvälisillä venemessuilla.

Finnmasterin uudessa T-sarjassa yhdistyy urheilullinen ulkomuoto ja huippuviimeistely käytännöllisiin yksityiskohtiin. Korkean rungon ansiosta kajuutta on tilava; runko- ja kattoikkunoiden ansiosta se on myös valoisa ja ilmava. Kajuutassa on suuri parivuode ja erillinen wc-tila. Suuri ja suojaisa avotila tarjoaa hyvät olosuhteet päiväretkeilyyn jopa kahdeksalle hengelle. Avotilassa on myös pentteri eli keittiö pesualtaineen ja jopa jääkaappi. Ja kuten Finnmastereissa aina, rungon ominaisuuksista ei ole tingitty, vaan vene on ajettavuudeltaan huippuluokkaa.

Finnmaster T7 on 7,0 metriä pitkä, 2,59 metriä leveä ja painaa 1 550 kiloa. Se on CE-hyväksytty 10 hengelle, ja moottorisuositus on 150–250 hv. Ilman moottoria se maksaa 49 900 euroa.

Lisätietoja: www.finnmaster.fi

Yamarin Cross 64 BR

Cross 64 BR on Yamarinin Cross-malliston viimeisin uutuus. Se on niin sanottu bowrider-malli, joka on hyvin monikäyttöinen soveltuen niin kalastukseen, päiväretkeilyyn kuin yhteysveneeksi. Veneen perään koottavalla aurinkopedillä voivat retkeilyhenkiset myös yöpyä kuomun suojassa. Avoimeen keulaan voi myös koota aurinkopedin.

Tukeva tuulilasi pitkine sivulaseineen antaa matkustajille hyvän suojan. Istuimet ovat mukavat, ja vahva, syvällä v-pohjalla varustettu alumiinirunko kestää kovaa ajoa kaikissa keleissä.

Veneen pituus on 6,3 metriä, leveys 2,32 metriä ja paino 880 kiloa. Suurin sallittu henkilöluku on kahdeksan, ja moottorisuositus on 115–150 hv. Vene maksaa 46 890 euroa varustettuna Yamaha F150 DETX-moottorilla, jolla se kulkee jopa 45 solmua eli yli 80 km/h.

Lisätietoja: www.yamarin.fi

Arcona 380 Zero Emission

Oceanvolt on yli kymmenen vuotta sitten perustettu, veneiden sähkömoottoreita valmistava suomalainen yritys, jonka tuotteita tunnetaan ja arvostetaan purjehtijapiireissä jo maailmanlaajuisesti. Yrityksessä oivallettiin jo kauan sitten, että yhteistyökumppaniksi tarvitaan venevalmistaja. Vasta silloin purjeveneen sähköistys voidaan toteuttaa alusta alkaen niin kokonaisvaltaisesti, että kaikki sen tarjoamat edut saadaan täysimääräisinä käyttöön.

Messuilla esiteltiin Arcona 380 Zero Emission, joka valittiin myös messujen purjeveneeksi. Arcona 380 Z on uusi huippuluokan purjevene, jossa on myös sähköpropulsio vakiona. Moottorina on Oceanvolt SD15, joka toimii paitsi moottorina myös purjehtiessa generaattorina. Erikoisinta on kuitenkin uusi aurinkokennoteknologia; purjeiden ja rikin aurinkopaneelit tuottavat aurinkoisena päivänä jopa yli 2 kilowattia aurinkosähköä. Pelkällä auringon voimalla vene kulkee yli 4 solmun nopeudella. Power Sail -purjeita on testattu jo kauan kilpaolosuhteissa, joten niiden tiedetään kestävän purjeen käyttöiän. Vanha unelma aurinkopaneeleista purjeissa on siis vihdoin käymässä toteen!

Veneessä on noin 15 kilowattitunnin edestä litium-rautafosfaattiakkuja, jotka painavat suunnilleen saman verran kuin dieselmoottorin polttoainetankki. Aurinkopaneelien jatkuvan tuoton ja purjehduslatauksen ansiosta sähköä riittää. Kaasuliedenkin voi korvata turvallisella induktioliedellä.

Sähkömoottorin 15 kilowatin teho vastaa käytännössä 40 hevosvoiman dieselmoottoria. Moottori on äänetön ja tiukan paikan tullen aina käytettävissä. Heikkotuulisena päivänä aurinkopaneelien tuotto voidaan ohjata moottoriin, jolloin vene kulkee 6 solmua 1–3 m/s:n tuulessa. Moottori ei kaipaa talvihuoltoa, eikä talvella ole jäätymisvaaraa, koska moottori on öljyjäähdytteinen. Päästöttömyyttä on myös se, että myrkkymaaliakaan ei käytetä, vaan sähköinen Power Shield -eliönesto pitää pohjan puhtaana.

Arcona 380 on 11,28 metriä pitkä, 3,80 metriä leveä, ja painaa 6,85 tonnia. Hinnaston lukemat alkavat noin neljännesmiljoonasta.

Lisätietoja: www.oceanvolt.com/fi ja www.arconayachts.com

Purjeiden aurinkopaneelit on tulostettu suoraan purjekankaalle, joten ne kestävät käsittelyä siinä missä purjekin.

SD15 on harjattoman sähkömoottorin ja vetolaitteen yhdistelmä. Sen huipputeho on 15 kilowattia, käyttöjännite 48 volttia ja hyötysuhde noin 90 prosenttia.

Suvi Soutu-Palta 605

Soutu-Palta 605 on tavallista suurempi soutuvene, joka tarjoaa peräti kolme hankainpaikkaa. Se soveltuu kahden keskipenkin ansiosta myös parisoutuun, eli viisi voi soutaa yhden pitäessä peräsinairoa. Soutu-Palta 605 onkin CE-hyväksytty kuudelle hengelle. Venettä voi soutaa toki myös yksin.

Molemmat keskipenkit ovat irrallisia, jolloin veneen keskelle muodostuu tarvittaessa laaja monikäyttöinen kuljetustila. Keula- ja takapenkissä on lukittavat säilytystilat. Moottorisuositus on 4–10 hevosvoimaa, ja suurimmalla teholla vene saavuttaa 12 solmun nopeuden. Toki on hyvä muistaa, että mikäli venettä käytetään moottorilla, se on yli 5,5 metrin pituisena rekisteröitävä. Vene on soutuveneeksi erittäin vakaa ja turvallinen ja soveltuu myös yhteys- ja kalaveneeksi kovempaankin keliin. Soutu-Palta 605 on 6,05 metriä pitkä, 1,54 metriä leveä ja painaa 180 kiloa. Vene maksaa noin 2 900 euroa.

Lisätietoja: www.suvi-boats.com

Bella 700 Raid

Raid 700 on Bella-veneiden uusin monikäyttövene. Tyylikäs pystyseinäinen kajuutta on sijoitettu epäkeskeisesti siten, että kuljettajan viereen sopii sivuliukuovi. Siitä pääsee upotettua sivukantta pitkin nopeasti keulaan ottamaan vastaan tai hoitamaan kiinnitysköysiä. Helppokulkuisten kansien ansiosta vene on helppo hallita yksin myös rantautumistilanteissa. Kipparin paikalta on hyvä näkyvyys joka suuntaan.

Kajuutassa on mukavat istuimet neljälle hengelle, ja keulaan voi pedata makuutilan kahdelle. Perän avotila on suuri ja selkeä, ja myös keulassa on oleskelutila. Vene soveltuu niin yhteys-, kalastus- kuin muuhun huvikäyttöön. Raid 700 on 6,65 metriä pitkä, 2,60 metriä leveä ja painaa 1 600 kiloa ilman moottoria. Sopiva moottoriteho on 115–200 hv. Vene on CE-hyväksytty C-luokkaan eli rannikkokäyttöön seitsemälle hengelle. Hinnat ilman moottoria alkavat 40 900 eurosta.

Lisätietoja: www.bellaboats.fi

Kaikki uusiksi

BRP Evinrude E-Tec G2 on täysin uusi 200–300 hevosvoiman perämoottorisarja, jonka kehittämiseen kului viisi vuotta. Yhtään osaa ei kelpuutettu edellisistä malleista, vaan kaikki on ajateltu perusteellisesti uusiksi.

Moottori on kaksitahtinen, ja polttoaine ruiskutetaan suoraan sylintereihin kekseliään yksinkertaisilla ja vankoilla solenoidiruiskuilla. Polttoainesyöttöä ohjataan kerrostetusti siten, että sytytystulpan ympärillä seos on rikkaampaa ja siten helposti syttyvää.

Seurauksena on moottori, jonka hyötysuhde on parempi, polttoaineenkulutus pienempi ja päästöt alhaisemmat kuin parhailla nelitahtisilla perämoottoreilla. G2 alittaa jo valmiiksi seuraavaksi tulevat, tiukemmat päästörajat. Ja koska kaksitahtisessa jokainen tahti on työtahti, G2 reagoi kaasuun nopeammin ja kiihtyy paremmin kuin nelitahtimoottorit.

Myös ohjaus on ajateltu uusiksi. Trimmi ja nostolaite toimii samalla hydrauliohjauksena. Moottori kiinnittyy veneeseen entistä tukevammin, ja kippilaite kippaa moottoria 81 astetta eli kokonaan ylös vedestä. Koko ohjauslaite on täynnä öljyä; samoin koko vetolaiteosa on täynnä vaihteistoöljyä ylös moottoriin saakka. Näin korroosion ja ruostumisen mahdollisuus käytännössä poistetaan.

Moottorin huoltoväli on viisi vuotta, jolloin vaihdetaan vaihteiston ja ohjauslaitteen öljyt ja polttoainesuodattimet. Itse moottorissa ei ole vaihtoa vaativia hihnoja tai ketjuja. Syksyisen talvihuollon moottori tekee itse, kuten muutkin BRP:n kaksitahtiset.

Moottorin kotelointi on uusi, ja kylkien paneelien värit voi valita veneen värien mukaan, mutta uusi kotelointi parantaa samalla moottorin ilmansyöttöä ja jäähdytystä. G2 on 74 asteen V6, jonka iskutilavuus on 3,441 litraa. Se painaa 253 kiloa – eli yli sata kiloa vähemmän kuin kilpailijat!

Evinrude G2 E300LU maksaa 29 390 euroa, ja sen pääedustaja on Frydenbö Marine AS.

Lisätietoja: www.frydenbo-marine.com

Laituri palikoista

EZ Dock on kierrätetystä polyeteenimuovista valmistettu ponttonilaiturijärjestelmä, jossa on erilaisia palikoita kuin Legossa. Niistä voi koota lähes minkä muotoisen laiturikokonaisuuden tahansa. Se voi olla yksinkertainen rantalaituri tai suuri satamakokonaisuus. Peruspalikat ovat kolme metriä pitkiä ja metrin, puolentoista tai kaksi metriä leveitä. Niitä varioimalla kootaan perusrunko. Liitostapa on yksinkertainen ja luja. Lisäksi sarjassa on kaikkia mahdollisia kulmapaloja, kaiteita, kulkusiltoja, penkkejä ja säilytyslaatikoita. Todella käteviä ovat myös vesijettirampit ja veneiden kuivatelakat.

Pontoonien alapinnassa on onkaloita tai ilmataskuja, joiden ansiosta laituri on erittäin vakaa. Amerikkalainen EZ Dock onkin maailman suurin muovisten moduulilaitureiden valmistaja. Laitureiden kerrotaan olevan huoltovapaita ja erittäin pitkäikäisiä, ja ne kestävät talvehtimisen jäissä.

Kuvassa on perusosa, jonka mitat ovat 3 x 1 x 0,38 metriä. Se painaa 86 kiloa, kantaa 907 kiloa, ja sen hinta on noin 1 200 euroa. Pääedustaja on Oy J-Trading Ab.

Lisätietoja: www.ez-dock.com ja www.j-trading.fi

Nemo 580

Nemo 580 oli epäilemättä messujen erikoisimpia veneitä. Kaksikuorinen vene on rakennettu alumiinista, ja voimakkaan negatiivisen parraslinjan lisäksi perälauta puuttuu kokonaan. Nemossa on suuren kansitilan ja runkotilojen käytön mahdollistava Max-Rail-järjestelmä: ohjauspulpettia ja penkkejä voi siirrellä pituussuunnassa. Tarvittaessa perään saa mahtavan tavaratilan, johon voi kuormata vaikka mönkijän. Vetolaitteina on yksi tai kaksi saksalaisen Weberin rakentamaa vesisuihkupakettia.

Vene sopii niin kalastukseen kuin erilaisiin vesiurheilumuotoihin, kuten vesihiihtoon ja nousuvarjo- tai lautakyyteihin. Veneen syväys on vain 30 senttiä, ja vesisuihkulla voi ajaa vaikka rysän tai pintaverkon yli. Näin veneilijöille avautuu uusia alueita matalikoilla, joilla ja järvillä. Nemo on 5,80 metriä pitkä, 2,04 metriä leveä ja painaa noin 850 kiloa. Messuveneessä oli yksi 250 hevosvoiman vesisuihkumoottori, mutta tuotantoveneisiin voidaan myös asentaa kaksi 120 hevosvoiman moottoria, joilla vene kiitää yli 40 solmua kuuden hengen kuormalla. Hinta moottoreineen on noin 70 000 euroa. Nemo 580:tä valmistaa kokkolalainen Tito Boats.

Lisätietoja: www.titoboats.fi

Castello CH5

CH5 on ilmatyynyalus, josta voi myös käyttää nimitystä talvivene. Lukuisat Castellon ostaneet asiakkaat käyttävät kesävenettään noin puoli vuotta ja ilmatyynyalustaan toiset puoli vuotta, oli alla sitten jäätä, lunta tai avovettä. Lämpimässä hytissä on hyvä olla, kun keli viilenee. Malleja on kaksi, CH5 ja CH7, joista pienemmän kantavuus on vähintään 500 kiloa ja isomman vähintään 700 kiloa.

Alukset rakennetaan pienistä lentokoneista tutulla tekniikalla lujitemuovista alipaineinfuusiolla käyttäen vinyyliesterihartsia ja kudottuja biaksiaali- ja triaksiaalimattoja. Keveys on kaikki kaikessa. Perustana on kerrosrakenne, joka jäykistää rakenteita ja tuo samalla kelluvuutta. Pelkästään aluksen pohjalevyssä on yli kaksi kuutiota polyuretaania kellutusmateriaalina. Niinpä passiivinen turvallisuus on korkealla tasolla.

Moottoreina on Rotaxin lentokonemoottorit, jotka ovat maailman turvallisimmaksi todetut mäntämoottorit. Voimansiirrossa ei ole ainuttakaan remmiä tai voitelematonta laakeria. Potkuri on erikoisräätälöity 8-lapainen, joka tuottaa mahtavan työntövoiman. Erillistä nostomoottoria ei tarvita, vaan työntömoottorin paine ohjataan osittain pohjan alle.

Asiakkaiden joukossa on saariston palveluntuottajia sekä yksityishenkilöitä, joilla on tarvetta ja halua kulkea saaristossa muulloinkin kuin kesällä. Alukset valmistetaan Kirkkonummen Veikkolassa. Kuvan CH5 on 5,35 metrin pituinen, 2,50 metriä leveä, ja helmat pullistuneina ajouran leveys on noin 3,2 metriä. Sen massa on 850 kiloa, ja moottorina on 100-hevosvoimainen Rotax 912ULS, joka kuluttaa noin 18 litraa 98e-polttoainetta tunnissa. Perusmalli maksaa 104 000 euroa.

Lisätietoja: www.castellohovercrafts.fi

 Castello CH5:tä liikuttaa (ja kohottaa) Rotaxin nelisylinterinen, 1,4-litrainen lentokonemoottori.

Yki 540 Jokivene

Yki 540 Jokivene on tehty Lapin joilla käytettyjen ”tenolaisten” mallia mukaillen. Erityisesti perän muotoilu on oivallinen, ja se yhdistää hienosti kevyen soudettavuuden ja moottorilla ajon. Soudettaessa perän nollaan kapeneva vesilinja irrottaa veden virtauksen hienosti, jolloin vene on kevyt soutaa. Moottorilla ajettaessa perä laskeutuu ponttoniperän varaan. Levennyksen ansiosta vene kestää jopa 10 hevosvoiman moottorin.

Veneen vakaus on saatu aikaiseksi lähes koko veneen mittaisella hiekkahartsikölillä, joka siirtää painopisteen vesirajan alapuolelle. Se myös jäykistää ja lujittaa veneen rakennetta.

Jokiveneen pituus on 5,40 metriä, leveys 1,25 metriä ja se painaa 110 kiloa. Vene on hyväksytty kolmelle henkilölle, ja se maksaa 1 740 euroa.

Yki-veneet, samoin kuin kuvassa näkyvät Kaisla-veneet, ovat nyttemmin osa Victorius-ryhmää. Merkille pantavaa on se, että valmistaja on paluumuuttaja: osaa Kaisla-veneiden Viron-tuotannosta ollaan siirtämässä takaisin Suomeen Oulun Ylikiiminkiin.

Lisätietoja: www.victorius.fi

Jokiveneen perän muotoilussa on onnistuneesti yhdistetty soutamisen ja moottorilla ajon vaatimukset.

Parempaa lautaa

Vendia-venelauta on uusi, parempi lauta puuveneiden tekijöille. Vendiassa yhdistyy perinteisen laudan ja venevanerin parhaat ominaisuudet. Vendia-lauta on kaunis eikä halkeile, se on helppo taivutella ja se on pitkäikäinen. Raaka-aineena käytetään hitaasti kasvanutta suomalaista mäntyä tai kuusta.

Toisin kun vaneri, joka on sorvaamalla viilutettua tukkia, Vendia-laudat kootaan leikatuista viiluista. Pintaviilut ovat aina oksattomia, ja vaihtoehtoina ovat säteittäin tai tangentiaalisesti leikattu, eli kruunukuvio tai suorasyy. Viilut liimataan värittömällä liimalla, ja liimaus on testilaboratorioissa todennettu kestäväksi ja pitkäikäiseksi.

Vendia kokoaa parhaat mahdolliset laudat eri käyttötarkoituksiin. Laudoituksessa käytetään ristiviiluja halkeamattomuuden takia. Köli-, kaari- ja parraspuut tehdään samansuuntaisista viiluista, koska tavoitteena on pitkittäisjäykkyys eikä halkeilu ole ongelma. Venelautaa on saatavana 4-15 millin paksuuksina ja 100–425 millin leveyksinä. Pituudet ovat 260 ja 300 senttiä. Köli-, kaari- ja muiden puiden mitat selviävät parhaiten Vendian nettisivuilta.

Vendia toimii Rautalammella ja lähettää puuveneiden tarveainepaketteja maan- ja maailmanlaajuisesti suoraan veistäjille ilman välikäsiä. Näin hinnatkin saadaan pidettyä aisoissa. Vendia on jo ehtinyt saada suuren huomion esimerkiksi USA:ssa, jossa on laaja ja elinvoimainen puuvenekulttuuri.

Messuilla oli jo lukuisia Vendiasta tehtyjä veneitä, ja joillekin ilmoitettiin hinta eri materiaaleilla. Vendia-laudasta tehty vene oli vain noin 10 prosenttia kalliimpi kuin vastaava vanerista tehty.

Lisätietoja: www.vendia.fi

Seitsikko Suomesta

AGCO Power -merimoottorit tehdään Suomessa. Dieselmoottoritehdas on toiminut Nokian Linnavuoressa yli 70 vuotta, ja se fuusioitui kymmenisen vuotta sitten amerikkalaiseen AGCO-konserniin. Pari vuotta sitten emoyhtiö satsasi kokonaan uuteen tehtaaseen Linnavuoressa, mikä nosti tuotantomääriä ja varmisti tehtaan tulevaisuuden. Suomessa valmistetaankin kaikki Agcon uusimman päästötason moottorit Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille. Agcolla on tehtaita myös Brasiliassa ja Kiinassa, mutta niissä valmistetaan lähinnä väljempien päästönormien moottoreita paikallisille markkinoille.

Kuvan Agco Power 98 WIM on suora seitsemänsylinterinen rivimoottori, jonka iskutilavuus on 9,8 litraa. Suurin teho on 375 kW (510 hv) käyntinopeudella 2 100 r/min, ja maksimivääntömomentti on 1 950 Nm. Merimoottorin sarjavalmistus alkaa Linnavuoren tehtaalla vuoden 2015 aikana.

Seitsensylinterinen moottori on ollut käytössä jo neljä vuotta puimureissa ja konttilukeissa, ja sillä on ajettu 14 000 tuntia ongelmitta. Agco-merimoottori on tarkoitettu pääosin ammattikäyttöön, losseihin, vesibusseihin ja hinaajiin. Jatkuvassa ammattikäytössä normaali peruskorjausväli on 30 000 käyttötuntia. Valmistajalla on toki myös pienempiä merimoottoreita 100 hevosvoimasta alkaen.

Lisätietoja: www.agcopower.com/suomi

Alucat W460

Alucat W460 on kaksirunkoinen monikäyttövene. Valmistajan mielestä veneellä on ylivertaiset ominaisuudet perinteisiin v-pohjaveneisiin verrattuna. Katamaraanirunko on vakaa, turvallinen ja taloudellinen. Se rantautuu turvallisesti ja vakaasti ja on helppo ajaa trailerille. Alucat-veneellä on olematon liukukynnys, ja se kulkee aallokossakin vakaasti ja hakkaamatta. Se sallii suuren laitakuorman ja kantaa kokoisekseen erittäin suuria kuormia vakaasti.

Vene sopii kaikille käyttäjäryhmille; eteen taittuvan, metrinlevyisen keularampin kautta esimerkiksi pyörätuolilla kulkevat tai muuten liikuntarajoitteiset henkilöt pystyvät kulkemaan turvallisesti ja vaivattomasti veneeseen. Alucat valmistetaan Ylöjärvellä, ja se on 4,60 metriä pitkä, 2,30 metriä leveä, painaa 470 kiloa ja on CE-hyväksytty kuudelle hengelle. Tehosuositus on 50–90 hv ja hinta 24 000 euroa.

Lisätietoja: www.alucat.fi

Suomi 430 Cat

Suomi-veneet esitteli uuden Suomi 430 Cat -mallinsa. Valmistaja on muutaman vuoden ajan kerännyt kokemuksia puoliliukuvalla Suomi 475 -mallilla, ja nyt oli aika tehdä myös nopeampi versio.

Kokoisekseen 430 Cat on erittäin vakaa ja kulkee iloisesti pienellä moottoriteholla. Vene nousee liukuun neljän hengen kuormalla 15 hevosvoiman moottoriteholla. Polttoainetalous on erittäin hyvä. Verraten kapeat rungot halkaisevat silti aallokkoa erittäin hyvin, ja kulku on tavallista v-pohjaista venemallia pehmeämpää. Veneessä on vakiovarusteena köliraudat molemmissa rungoissa. Avotila on sadevesityhjentyvä, ja kaksikuorisen veneen kuorien välinen ilmatila antaa hyvän kelluvuuden. Suomi 430 Cat on 4,3 metriä pitkä, 1,75 metriä leveä, ja paino ilman ohjauspulpettia on noin 200 kiloa. Moottorisuositus on 15–30 hv, ja perusvene maksaa noin 3 700 euroa.

Lisätietoja: www.suomi-veneet.fi

DinghyCat

DinghyCat on ehdotus uudeksi nuorisopurreksi optimistijollan jälkeen. Veneen on suunnitellut maamme kenties luovin suunnittelija Guy-Christer Lönngren. Valmistajana on paimiolainen HS-Boats, ja promoottorina sekä myyjänä on junioripurjehduksen edistämiseksi alati ponnisteleva Oy Vestek Ab.

Vene on kaksirunkoinen, ja sinä käytetään purjelaudan mastoa ja purjetta. Maston etupuolella on kaari, johon masto on kiinnitetty kuin levankiin. Köysisäädöillä maston kulman voi säätää, eli maston voi kallistaa eri kulmiin. Kallistamalla masto tuuleen suuntaan voidaan kallistava voima muuttaa oikaisevaksi voimaksi.

DinghyCat on nopea ja jännittävä purjehtia, ja sen toivotaan siksi puhuttelevan nykyajan nuoria. Katamaraani soveltuu myös erityisen hyvin matchrace-parikilpailuun. Pienet yksirunkoiset jollat ovat yksinkertaisesti liian vikkeliä parikilpailuun, mikä tekee tuomarin työskentelystä vaikeaa. Kaksirunkoisella on tehtävä suurempia kaarroksia, jotta vauhti säilyy, jolloin käännökset ovat riittävän hitaita ja kisaa pystyy seuraamaan paremmin. Näin ollen purjehduskerho pärjäisi pitkälle kahdella DinghyCat-jollalla, joita voisi käyttää parikilpailuihin. DinghyCatissa tavoitellaan noin 60 kilon painoa ja noin 5 000 euron hintaluokkaa.

Lisätietoja: www.vestek.fi

Alihankkijan oma kone

Craftsman Marine on moottoripuolella uusi tulokas Suomessa mutta mahtitekijä maailmalla. Intiassa päämajaa pitävän Craftsmanin päälaji on moottorilohkojen koneistaminen; yritys koneistaa jopa miljoona lohkoa vuodessa alihankintana tunnetuille valmistajille.

Craftsman on perustanut Hollantiin Craftsman Marinen oltuaan vuosia Vetuksen alihankkijana. Vetuksen lailla Craftsman tarjoaa koko kirjon merimoottoreita ja kaikkia veneilyn tarvikkeita äänenvaimentimista hydraulisiin keulapotkureihin. Craftsmanilla on Hollannissa myös oma tehdas. Pienten 2-, 3- ja 4-sylinteristen meridieselien perusmoottorit ovat samoja Mitsubishejä kuin esimerkiksi Solessa tai Vetuksessa, ja hinnat ovat hyvin kilpailukykyisiä. Jälleenmyyjäverkosto kattaa jo noin 40 maata.

Kuvassa on Hyundain perusmoottoriin perustuva mielenkiintoinen tehopaketti. Moottorin tilavuus on 2,5 litraa ja huipputeho 210 hevosvoimaa. Craftsmanin valmistamilla osilla siististi ja kompaktisti marinoitu moottori painaa 385 kiloa ja soveltuu niin akselivetoon kuin perävetolaitteelle. Moottori maksoi messuilla 15 500 euroa. Craftsmanin pääedustaja on Tapimare Oy.

Lisätietoja: www.craftsmanmarine.com ja www.tapimer.fi

Seitsikko Suomesta

AGCO Power -merimoottorit tehdään Suomessa. Dieselmoottoritehdas on toiminut Nokian Linnavuoressa yli 70 vuotta, ja se fuusioitui kymmenisen vuotta sitten amerikkalaiseen AGCO-konserniin. Pari vuotta sitten emoyhtiö satsasi kokonaan uuteen tehtaaseen Linnavuoressa, mikä nosti tuotantomääriä ja varmisti tehtaan tulevaisuuden. Suomessa valmistetaankin kaikki Agcon uusimman päästötason moottorit Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille. Agcolla on tehtaita myös Brasiliassa ja Kiinassa, mutta niissä valmistetaan lähinnä väljempien päästönormien moottoreita paikallisille markkinoille.

Kuvan Agco Power 98 WIM on suora seitsemänsylinterinen rivimoottori, jonka iskutilavuus on 9,8 litraa. Suurin teho on 375 kW (510 hv) käyntinopeudella 2 100 r/min, ja maksimivääntömomentti on 1 950 Nm. Merimoottorin sarjavalmistus alkaa Linnavuoren tehtaalla vuoden 2015 aikana.

Seitsensylinterinen moottori on ollut käytössä jo neljä vuotta puimureissa ja konttilukeissa, ja sillä on ajettu 14 000 tuntia ongelmitta. Agco-merimoottori on tarkoitettu pääosin ammattikäyttöön, losseihin, vesibusseihin ja hinaajiin. Jatkuvassa ammattikäytössä normaali peruskorjausväli on 30 000 käyttötuntia. Valmistajalla on toki myös pienempiä merimoottoreita 100 hevosvoimasta alkaen.

Lisätietoja: www.agcopower.com/suomi

Alucat W460

Alucat W460 on kaksirunkoinen monikäyttövene. Valmistajan mielestä veneellä on ylivertaiset ominaisuudet perinteisiin v-pohjaveneisiin verrattuna. Katamaraanirunko on vakaa, turvallinen ja taloudellinen. Se rantautuu turvallisesti ja vakaasti ja on helppo ajaa trailerille. Alucat-veneellä on olematon liukukynnys, ja se kulkee aallokossakin vakaasti ja hakkaamatta. Se sallii suuren laitakuorman ja kantaa kokoisekseen erittäin suuria kuormia vakaasti.

Vene sopii kaikille käyttäjäryhmille; eteen taittuvan, metrinlevyisen keularampin kautta esimerkiksi pyörätuolilla kulkevat tai muuten liikuntarajoitteiset henkilöt pystyvät kulkemaan turvallisesti ja vaivattomasti veneeseen. Alucat valmistetaan Ylöjärvellä, ja se on 4,60 metriä pitkä, 2,30 metriä leveä, painaa 470 kiloa ja on CE-hyväksytty kuudelle hengelle. Tehosuositus on 50–90 hv ja hinta 24 000 euroa.

Lisätietoja: www.alucat.fi

Suomi 430 Cat

Suomi-veneet esitteli uuden Suomi 430 Cat -mallinsa. Valmistaja on muutaman vuoden ajan kerännyt kokemuksia puoliliukuvalla Suomi 475 -mallilla, ja nyt oli aika tehdä myös nopeampi versio.

Kokoisekseen 430 Cat on erittäin vakaa ja kulkee iloisesti pienellä moottoriteholla. Vene nousee liukuun neljän hengen kuormalla 15 hevosvoiman moottoriteholla. Polttoainetalous on erittäin hyvä. Verraten kapeat rungot halkaisevat silti aallokkoa erittäin hyvin, ja kulku on tavallista v-pohjaista venemallia pehmeämpää. Veneessä on vakiovarusteena köliraudat molemmissa rungoissa. Avotila on sadevesityhjentyvä, ja kaksikuorisen veneen kuorien välinen ilmatila antaa hyvän kelluvuuden. Suomi 430 Cat on 4,3 metriä pitkä, 1,75 metriä leveä, ja paino ilman ohjauspulpettia on noin 200 kiloa. Moottorisuositus on 15–30 hv, ja perusvene maksaa noin 3 700 euroa.

Lisätietoja: www.suomi-veneet.fi

DinghyCat

DinghyCat on ehdotus uudeksi nuorisopurreksi optimistijollan jälkeen. Veneen on suunnitellut maamme kenties luovin suunnittelija Guy-Christer Lönngren. Valmistajana on paimiolainen HS-Boats, ja promoottorina sekä myyjänä on junioripurjehduksen edistämiseksi alati ponnisteleva Oy Vestek Ab.

Vene on kaksirunkoinen, ja sinä käytetään purjelaudan mastoa ja purjetta. Maston etupuolella on kaari, johon masto on kiinnitetty kuin levankiin. Köysisäädöillä maston kulman voi säätää, eli maston voi kallistaa eri kulmiin. Kallistamalla masto tuuleen suuntaan voidaan kallistava voima muuttaa oikaisevaksi voimaksi.

DinghyCat on nopea ja jännittävä purjehtia, ja sen toivotaan siksi puhuttelevan nykyajan nuoria. Katamaraani soveltuu myös erityisen hyvin matchrace-parikilpailuun. Pienet yksirunkoiset jollat ovat yksinkertaisesti liian vikkeliä parikilpailuun, mikä tekee tuomarin työskentelystä vaikeaa. Kaksirunkoisella on tehtävä suurempia kaarroksia, jotta vauhti säilyy, jolloin käännökset ovat riittävän hitaita ja kisaa pystyy seuraamaan paremmin. Näin ollen purjehduskerho pärjäisi pitkälle kahdella DinghyCat-jollalla, joita voisi käyttää parikilpailuihin. DinghyCatissa tavoitellaan noin 60 kilon painoa ja noin 5 000 euron hintaluokkaa.

Lisätietoja: www.vestek.fi

Alihankkijan oma kone

Craftsman Marine on moottoripuolella uusi tulokas Suomessa mutta mahtitekijä maailmalla. Intiassa päämajaa pitävän Craftsmanin päälaji on moottorilohkojen koneistaminen; yritys koneistaa jopa miljoona lohkoa vuodessa alihankintana tunnetuille valmistajille.

Craftsman on perustanut Hollantiin Craftsman Marinen oltuaan vuosia Vetuksen alihankkijana. Vetuksen lailla Craftsman tarjoaa koko kirjon merimoottoreita ja kaikkia veneilyn tarvikkeita äänenvaimentimista hydraulisiin keulapotkureihin. Craftsmanilla on Hollannissa myös oma tehdas. Pienten 2-, 3- ja 4-sylinteristen meridieselien perusmoottorit ovat samoja Mitsubishejä kuin esimerkiksi Solessa tai Vetuksessa, ja hinnat ovat hyvin kilpailukykyisiä. Jälleenmyyjäverkosto kattaa jo noin 40 maata.

Kuvassa on Hyundain perusmoottoriin perustuva mielenkiintoinen tehopaketti. Moottorin tilavuus on 2,5 litraa ja huipputeho 210 hevosvoimaa. Craftsmanin valmistamilla osilla siististi ja kompaktisti marinoitu moottori painaa 385 kiloa ja soveltuu niin akselivetoon kuin perävetolaitteelle. Moottori maksoi messuilla 15 500 euroa. Craftsmanin pääedustaja on Tapimare Oy.

Lisätietoja: www.craftsmanmarine.com ja www.tapimer.fi