Liikenteessä

KOONNUT Martti Merilinna | Liikenteessa@tekniikanmaailma.fi

Liikenteessä

KOONNUT Martti Merilinna | Liikenteessa@tekniikanmaailma.fi

HEIJASTIN – NÄKYYKÖ SE?

Puolet jalankulkijoiden kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista tapahtuu pimeässä tai hämärässä. Vuonna 2013 tällaisissa onnettomuuksissa kuoli 17 jalankulkijaa. Kahdeksalla heistä ei ollut heijastinta. Noista kahdeksasta viisi olisi todennäköisesti elossa, jos he olisivat käyttäneet heijastinta.

Suomessa heijastimen käyttäminen on ohjeellista, ei pakollista kuten esimerkiksi Virossa. Heijastimen hyödyistä on sitä vastoin informoitu ihmisiä vuosikymmeniä. Heijastimien käyttöä on yritetty edistää erilaisin kampanjoin, mutta tuo tärkeä viesti ei ole mennyt kovin hyvin perille.

Monet varmasti muistavat nähneensä tehokkaita mainospätkiä, joissa jalankulkijat kävelevät maantien reunaa heijastimet helkkyen. Tämä on kuitenkin vain asian yksi puoli. Se toinen on jäänyt melkein unholaan.

Kysymys on taajamista ja ennen kaikkea tilanteista, joissa ajoneuvon kuljettajan on annettava lain sanamuodon mukaan ”jalankulkijalle esteetön kulku”. Näin pitää tehdä suojatiellä.

Vanhan viisauden mukaan sellaista ei voi käytännössä väistää, jota ei voi nähdä, ja ilman heijastinta liikkuvan jalankulkijan näkeminen voi joskus olla varsin vaikeaa. Tutkimuksen mukaan taajamissa heijastinta käyttää vain joka toinen jalankulkija.

Kun pimeässä tummiin vaatteisiin pukeutunut jalankulkija astuu suojatielle, hänen havaitsemisensa ajoissa on autoilijalle kaikkea muuta kuin varmaa. Heijastin muuttaa tilanteen kertaheitolla, mutta heijastimen pitää olla sillä puolella, jolta auto lähestyy – muuten siitä ei ole hyötyä. Vain yhdestä suunnasta näkyvä heijastin voi antaa jalankulkijalle perusteettoman turvallisuuden tunteen.

Jos jalankulkijalla on esimerkiksi pään ympäri kiertävä heijastava raita pipossaan, se näkyy kyllä joka suuntaan, mutta on havaittavissa myöhemmin kuin alemmaksi sijoitettu heijastin. Vain toisessa jalassa tai kädessä oleva heijastin menettää merkityksensä, jos auto tulee suunnasta, josta katsoen ihminen itse peittää heijastimensa.

Jos molemmissa käsissä tai molemmissa jaloissa on heijastimet, lopputulokseen voi luottaa paremmin. Sama pätee tietysti varoitusliiveihin.

Lopputuloksena sekaannus

Pyörätieltä ajoradalle saapuvan polkupyöräilijän ja mopoilijan on väistettävä ajorataa käyttävää ajoneuvoa, ellei kyseinen ajoneuvo ole risteyksessä kääntymässä.

Jos ajoväylä on varustettu liikennemerkillä Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty ja kiinteistöille ajamisen sallivalla lisäkilvellä, kysymyksessä ei ole pyörätie, vaan tavallinen katu.

Vantaalla Vaaralankulma-nimisen kadun kanssa risteävän pyörätie–jalkakäytävän läntinen puoli muutettiin tavanomaiseksi kaduksi edellä kerrotuin liikennemerkkijärjestelyin. Näin asukkaat pääsivät laillisesti ajamaan autoillaan pihoihinsa, mutta muutos muutti myös väistämisvelvollisuuden.

Toisesta suunnasta Vaarankulma­katua tulevilla autoilijoilla on ”etuajo-oikeus” kuten normaalissa pyörätien ja ajoradan leikkauskohdassa, mutta vastakkaisesta suunnasta saapuessaan he ovatkin väistämisvelvollisia, koska risteys on tasa-arvoinen ja risteävä liikenne tulee oikealta.

Mitään epäselvyyttä ei olisi, jos paikalle olisi uusia järjestelyjä tehtäessä sijoitettu myös kärkikolmio eli viralliselta nimeltään liikennemerkki ”Väistämisvelvollisuus risteyksessä”. Sitä ei tajuttu tehdä, kuten ei ole tajuttu monessa muussakaan vastaavassa paikassa.

SUOLA on taas ajankohtainen aine. Pakkasista on ollut pula, ja nollakelien liukastamia teitä on suolattu runsaasti, samalla kun lauhat kelit ovat pitäneet ainakin maan eteläosissa autojen alustarakenteet valtaosan ajasta märkinä. Autojen kannalta tilanne on huono, vaikka ruostuminen ei enää olekaan sellainen ongelma kun joskus aikaisemmin. Kerrottakoon, että talven mittaan tiesuolaa kuluu jokaista autoa kohti peräti 32 kiloa!

VTT on asentanut sumua ja keliä tarkkailevan laitteiston Tampereelle Hervannan valtaväylän ja Pyhäjärventien (E63) ramppiin. Tavoitteena on tutkia, miten tämän tienvarsiyksikön ja ajoneuvojen keräämää tietoa voidaan välittää langattomasti ja varoittaa muita tiellä liikkuvia autonkuljettajia muun muassa huonosta näkyvyydestä tai ajoradan liukkaudesta.

EDUSKUNTAVAALIEN lähestyessä on alettu puhua autoveron pienentämisestä tai jopa poistamisesta kokonaan. Asiassa ei ole mitään ihmeellistä. Kyseinen vero on erittäin epäsuosittu. Sen ansiosta autot ovat Suomessa kalliita. Lisäksi se aiheuttaa jatkuvia epäselvyyksiä käytettyjen autojen yksityisessä maahantuonnissa. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan lähes kolme neljästä suomalaisesta haluaisi ajaa autoveron alas.

VALTATIELLÄ 20 Oulun ja Kuusamon välillä sekä valtatiellä 4 Rovaniemeltä pohjoiseen kokeillaan älypuhelinsovellusta, jonka avulla kuljettajia varoitetaan tiellä olevista poroista. Kun kuljettaja näkee poroja tiellä tai sen läheisyydessä, hän painaa ajoneuvoon kiinteästi asennetun puhelimen näyttöä. Tällöin paikkaa lähestyvät, kokeilussa mukana olevat toiset autoilijat saavat varoitukset omiin puhelimiinsa.

SUOLA on taas ajankohtainen aine. Pakkasista on ollut pula, ja nollakelien liukastamia teitä on suolattu runsaasti, samalla kun lauhat kelit ovat pitäneet ainakin maan eteläosissa autojen alustarakenteet valtaosan ajasta märkinä. Autojen kannalta tilanne on huono, vaikka ruostuminen ei enää olekaan sellainen ongelma kun joskus aikaisemmin. Kerrottakoon, että talven mittaan tiesuolaa kuluu jokaista autoa kohti peräti 32 kiloa!

VTT on asentanut sumua ja keliä tarkkailevan laitteiston Tampereelle Hervannan valtaväylän ja Pyhäjärventien (E63) ramppiin. Tavoitteena on tutkia, miten tämän tienvarsiyksikön ja ajoneuvojen keräämää tietoa voidaan välittää langattomasti ja varoittaa muita tiellä liikkuvia autonkuljettajia muun muassa huonosta näkyvyydestä tai ajoradan liukkaudesta.

EDUSKUNTAVAALIEN lähestyessä on alettu puhua autoveron pienentämisestä tai jopa poistamisesta kokonaan. Asiassa ei ole mitään ihmeellistä. Kyseinen vero on erittäin epäsuosittu. Sen ansiosta autot ovat Suomessa kalliita. Lisäksi se aiheuttaa jatkuvia epäselvyyksiä käytettyjen autojen yksityisessä maahantuonnissa. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan lähes kolme neljästä suomalaisesta haluaisi ajaa autoveron alas.

VALTATIELLÄ 20 Oulun ja Kuusamon välillä sekä valtatiellä 4 Rovaniemeltä pohjoiseen kokeillaan älypuhelinsovellusta, jonka avulla kuljettajia varoitetaan tiellä olevista poroista. Kun kuljettaja näkee poroja tiellä tai sen läheisyydessä, hän painaa ajoneuvoon kiinteästi asennetun puhelimen näyttöä. Tällöin paikkaa lähestyvät, kokeilussa mukana olevat toiset autoilijat saavat varoitukset omiin puhelimiinsa.