Testi

Pelikonsolien rattiohjaimet

Testi

Pelikonsolien rattiohjaimet

Kahden kauppa

Mad Catz Pro Racing Force Feedback Wheel & Pedals

Thrustmaster T300RS

Sekä PlayStation 4- että Xbox One -pelikonsolilla on auto­pelejä, jotka toimivat parhaiten rattiohjaimella ja polkimilla. Mikäli kalliit simulaattoritason varusteet ja perusratit jätetään pois laskuista, mielenkiintoisia uusia ohjainyhdistelmiä ei kuitenkaan ole liikaa – kiitos Sonyn ja Microsoftin harjoittaman sanelupolitiikan.

Jos on äskettäin hankkinut uuden sukupolven pelikonsolin, sitä on tietämättään saattanut tehdä päätöksen myös rattiohjaimen suhteen.

Nimittäin yksi ja sama ratti ei toimi sekä PlayStation 4:lla että Xbox Onella, vaan jommallakummalla sekä mahdollisesti pc:llä. Näin siksi, että pelikonsolien emovalmistajat pyrkivät sitouttamaan pelaajat pysyvästi omaan leiriinsä. Rattiohjaimissa on usein yhteensopivuuden ”varmistavaa” piiritekniikkaa, minkä ansiosta ratti toimii vain sillä pelikonsolilla, jolle se on ikään kuin virallisesti suunniteltu.

Esimerkiksi Xbox One ei enää hyödynnä edeltäjänsä Xbox 360:n niin sanottua XInput-protokollaa oheislaitteiden tunnistamisessa ja kommunikaatiossa. Toisaalta PlayStation 4 edellyttää lisälaitteiltaan ihka uutta turvapiiriä.

Lisäksi aiemmin PlayStation 3:lle tai Xbox 360:lle hankittu ratti polkimineen ei yleensä toimi edes saman valmistajan uudemman sukupolven pelikonsolilla. Harvoja poikkeuksia erikoisvirityksineen toki tunnetaan, mutta käytännössä tilanne on näin.

Kaiken kaikkiaan olisi tietysti mukava kuvitella, että kyse on lopulta vain sopimusteknisistä kömmähdyksistä, inhimillisistä erehdyksistä, tekniikan kehittymisestä ja niin edelleen, mutta viime kädessä puhutaan silkasta kiusanteosta. Muutaman sadan euron hintaisen oheislaitteen ostettuaan moni kun ei hevillä osta kilpailevan alustan pelikonsolia, koska se edellyttäisi jälleen uuden ohjaimen hankintaa.

Syyttävä sormi osoittaa siis Sonya ja Microsoftia, ei rattiohjaimen valmistajia. Mutta minkäs teet.

Juuri siksi tähän testiin valittiin uuden sukupolven pelikonsolien viralliset rattiohjaimet, ikään kuin rinnakkain ja toistensa seuraksi. Varsinaista parivertailua kaksikosta ei voi tehdä, koska alustat ovat siinä määrin erilaisia, kuten myös niiden päällä pyörivät pelit (PS4:lla esimerkiksi DriveClub, Xbox Onella Forza Motorsport 5).

Toivottavasti tilanteeseen löydetään kuitenkin jossakin vaiheessa yhteinen sävel, jotta oheislaitteita valmistavat yritykset pääsisivät toden teolla kehittämään alustasta riippumattomia rattiohjaimia.

Mutta tuota täydellistä maailmaa vartoessa jää hyvin aikaa ihmetellä, kuinka isoja eroja samanhintaisissa ohjaimissa voikaan olla.

Keskiluokassa on voimaa

Hyvässä rattiohjaimessa on oltava jämerä kiinnitysmenetelmä, jolla ohjaimen saa pultattua tukevasti joko työpöytään tai mielellään tietenkin kunnon ajopenkkiin. Sellaista kokeiltiin viimeksi Tekniikan Maailman numerossa TM 9/2012.

Etenkin ratin pöytäkiinnityksen suhteen tulee olla tarkkana, sillä joissakin tapauksissa mekanismi vaatii joko poikkeuksellisen paljon tilaa pöydän alta, tai sitten rattiohjainyksikkö itsessään on kömpelön iso. Toisaalta mikä tahansa ohjain ei sitten välttämättä sovi mihin tahansa ajopenkkiin – ei ainakaan ilman virittelyä – joten ennen ostopäätöstä on hyvä käydä läpi sekä oheislaitteen että ajopenkin valmistajan yhteensopivuuslistat.

Järkkymätön pelialusta on nimittäin kaiken a ja o, etenkin kun puhutaan tärinätehostetuista rattiohjaimista, joita väännetään joskus kuin kättä salakapakassa.

Vaivannäkö todellakin kannattaa, sillä oikeastaan mikä tahansa autopeli, suoranaisesta simulaattorista puhumattakaan, on parhaimmillaan rattiohjaimella ja polkimilla pelattuna.

Itse asiassa jopa alle sadan euron ohjaimet antavat peruspeliohjainta todenmukaisemman tai ainakin hauskemman ajokokemuksen. Niissä ei kuitenkaan ole kunnollisia pedaaleita, ratti on aina huteran lelumainen, eikä tärinätehosteiden ja ajotuntuman tuottamiseen tarvittava moottori (engl. force feedback) ole yhtään parempi – mikäli halvassa ratissa ylipäätään on tehostemoottoria. Niinpä alle 100 euron budjettiluokka kannattaa joko unohtaa tai ainakin suhtautua siihen varauksin.

Sama pätee yhtä lailla hintahaitarin yläpäähän. Muun muassa hyvässä maineessa oleva Saksalainen Fanatec valmistaa huippusimulaattoritasoisia ratteja, pedaaleita ja muita asiaan kuuluvia varusteita, mutta niiden haittapuolena on korkea hinta.

Ellei siis satu olemaan täysin tinkimätön simulaattoriharrastaja, ominaisuuksiltaan kiinnostavasta rattiohjaimesta joutuu nykyisin maksamaan jotakin 300–400 euron väliltä. Tähän hintaan voi jo odottaa saavansa perusrattia parempaa laatua. Odotukset eivät tosin paritestimme perusteella täysin täyttyneet.

Tekniikasta viis

Keskihintainen rattiohjain sisältää vähintään yhden, yleensä hihnakäyttöisen tärinätehostemoottorin tai usean pienen, kestomagneetteihin perustuvan sähkömoottorin yhdistelmän.

Kalliimmissa ohjaimissa voi vielä olla ohjauspyörän kehän sisään rakennettu lisävoimanlähde ja muitakin virityksiä.

Käytännössä pienen sähkömoottorin yhteyteen on yleensä rakennettu vinohammaspyörien varassa toimiva voimansiirto, jotta moottorin tuottamia vääntövoimia saadaan ohjauspyörälle asti. Konehuonetta viilennetään yleensä lämpöohjatulla tuulettimella.

Ratin kääntökulma tunnistetaan kitkattomasti esimerkiksi magneettianturein, ja ohjauspyörä kääntyy vähintään 900 astetta, jopa täydet 1080 astetta. Se tekniikasta.

Yllättävää kyllä, rattiohjaimen moottorityypillä tahi muillakaan teknisillä tiedoilla on loppujen lopuksi vähän käytännön merkitystä. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, kuinka ohjaimen sisältämät komponentit on saatu toimimaan yhdessä.

Hyvälaatuinen tai muuten vaan järeäksi kehuttu moottori ei voi korvata pahasti rohisevaa voimansiirtoa tai toisinpäin, eikä mahdollisimman kitkaton mekanismi suinkaan takaa sulavaa ohjattavuutta saatikka parempia kierrosaikoja. Valmistajien mainospuheet sekä vängät tekniset termit ties mistä ja miten mitattuine vääntömomentteineen ovat siis useimmiten pötypuhetta tai vähintään räikeitä epäolennaisuuksia.

Mikään ei nimittäin muuta sitä tosiasiaa, että pelikonsoliin tai tietokoneeseen kytketyllä rattiohjaimella on harvinaisen epäkiitollinen tehtävä tuottaa kaikki ajoneuvon hallintaan tarvittava hyötytieto – ja vieläpä ilman takapuolituntuman mukanaan tuomia aistimuksia. Kärjistettynä ratin pitää olla samaan aikaan ohjaustehostin, jousitus sekä iskunvaimennus ja ties vaikka mitä muutakin! Näin siksi, että tyypillisessä kodin ajopenkissä ei pystytä tuottamaan g-voimia, ei edes voimakkaita tärähdyksiä tai nytkähdyksiä. Ei oikeastaan mitään muuta kuin ohjauspyörän kehän kautta välittyvää vastetta, tutinaa ja vääntöä.

Täysin todenmukaista tuntumaa tiehen ei voi kohtuudellakaan odottaa, korkeintaan vain hallittua kompromissia – maksoipa ratista sitten kuinka paljon hyvänsä.

Kalleimmissa simulaattorivarusteissa on toki sitten väriseviä pedaaleita ja mekaanisella tuntumalla varustettuja vaihteenvalitsimia sun muita hienouksia, mutta kun hintaakin alkaa kertyä halvan käyttöauton verran, moni tyytyy suosiolla keskihintaisen rattiohjaimen ominaisuuksiin.

Ja tällöin vain kokonaisuus ratkaisee. Ei siis missään nimessä pelkästään rattiohjaimen voimantuotto, yleinen ohjaustarkkuus tai pedaalien säädettävyys saati tukevuus, vaan myös ohjauspyörän kiinnitysmenetelmä, hiljainen jäähdytys ja käyttöääni, ratin hikoilua kestävä pinnoite sekä esimerkiksi toimintonäppäimien sijoittelu ja vaihteenvalitsimien näppituntuma.

Kun tuolle samaiselle haluttujen ominaisuuksien listalle lisätään vielä pelikohtainen vaihtelu ajettavuudessa ja tehosteiden sävyssä, muun muassa Mad Catz ja Thrustmaster eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Vaikka kyseessä ei olekaan mikään parivertailu, tiettyä vastakkainasettelua ei voi välttää.

Tarkemmat erot käyvät ilmi viimeiseltä sivulta, mutta Thrustmaster T300RS on kokonaisuutena parempi rattiohjain kuin Mad Catz. Itse asiassa jälkimmäinen on laatuunsa suhteutettuna ylihinnoiteltu, joten samassa hintaluokassa Xbox One -pelikonsolin omistajilla on käytännössä vain yksi vaihtoehto: niin ikään Thrustmasterin valmistama TX458 Ferrari Italia. Sen kääntösäde on 900 astetta, mutta muilta ominaisuuksiltaan se vastaa PlayStation 4:n hyväksi todettua T300RS:ää, toimien myös pc-tietokoneella.

Keskihintainen rattiohjainsetti on asiallisesti viimeistelty ja satunnaiseen ajoon tarpeeksi kestävä. Se sisältää monipuolisesti toimivan tärinätehostemoottorin, perusohjaimia paremmat pedaalit sekä kattavat säätömahdollisuudet. Kunnollisen ohjainyhdistelmän hankittuaan ei kuitenkaan yleensä voi olla ostamatta myös ajopenkkiä, sillä se nostaa ajoergonomiaa ja ajamisen hauskuutta suorastaan olennaisella tavalla. Parhaat autopelit vievät nopeasti mukanaan.

Käyttötestiratti pitää pintansa

Logitech G27 testattiin aikanaan Tekniikan Maailman numerossa 20/2011, ja ratti polkimineen on edelleen myynnissä noin 300 euron hintaan.

Yhdistelmä toimii käytännössä vain tietokoneella ja PlayStation 3 -pelikonsolilla, joten uutena ostaminen ei enää kannatta – ellei sitten pelaa pelkästään tietokoneella, eikä suunnittele siirtyvänsä uusien pelikonsolien pariin. Nimittäin Logitech G27 on yhä hintaansa nähden hyvä rattiohjain ja kokonaisuutena jopa T300RS:n veroinen.

Aikanaan tiukan Tekniikan Maailman käyttötestin kunnialla läpäissyt ratti ja pedaalit ovat edelleen iskussa. Vuosien saatossa käyttötunteja on kertynyt pitkälti viidettä sataa, joten ainakaan testiyksilön laadussa ja kestävyydessä ei ole ollut valittamista.

Ratin koneistosta ei kantaudu ylimääräisiä ääniä, eikä tuuletinmelustakaan tarvitse kärsiä. Kahteen tärinätehostemoottoriin perustuva rakenne ei muutenkaan tuota paljoa rohinaa tai hälyä, koska voimasiirto on toteutettu miellyttävän vaimeasti. Oikeastaan vain yksi piirre erottaa käyttötestissä olleen G27:n uudesta yksilöstä.

Testiyksilön keskialueelle on vuosien saatossa ilmaantunut uutta enemmän väljyyttä, ei paljon mutta havaittavasti. Lisäksi voimantuotto on heikentynyt hieman tai pikemminkin pyöristynyt. Moinen johtuu ensisijaisesti siitä, että ajan saatossa koneiston hyödyntämä hammastus on kulunut käytössä. Kyse ei ole välttämättä ikävästä piirteestä, sillä tehosteet vain vaikuttavat pehmeämmiltä ja niistä jää puuttumaan kaikkein hienoimmat huiput.

Mutta koska G27 ei alkujaankaan ole ollut mikään huippukallis Fanatecin kaltainen simulaattorivaruste, kulumisen lieveilmiöt voi tietysti ymmärtää. Etenkin kun kisoja on ajettu satoja tunteja.

Ohjauspyörän nahkapäällyste on sentään kestänyt napakkana. Saumat ovat ehjät, mainittavaa löystymistä ei ole näkyvissä saati tuntuvissa. Jopa musta väri on ennallaan, joten pienen ehostamisen jälkeen käyttötestiratti saatiin näyttämään lähes uudenveroiselta. Sen sijaan pedaalit ovat vuosien myötä kuluneet käytetyn näköisiksi, koska ne ovat saaneet osakseen kovaa polkemista ja ajoittain paniikkimaista pumppausta.

Lisäksi alusmuovi on kulunut, itse asiassa vähän samaan tapaan kuin ahkerasti käytetyn auton alusverhoilu polkimien tuntumasta.

Kaikesta huolimatta G27 on osoittautunut siinä määrin onnistuneeksi ostokseksi, että yhdistelmästä on vaikea keksiä todella häiritseviä puutteita. Ehkäpä juuri siksi Logitech on jatkanut saman tuotteen myyntiä näinkin pitkään.

Nyt kuitenkin olisi jo korkea aika esitellä uuden sukupolven G27, ja mielellään tietenkin sellainen versio, joka toimisi sekä PlayStation 4:lla että Xbox Onella tietokonetta unohtamatta.

Loppuarvostelu
Loppuarvostelu

Mad Catz Pro Racing Force Feedback Wheel & Pedals

Yhteensopivuus: Xbox One

Hintaluokka: 390 euroa

Mad Catz toimii toistaiseksi vain Xbox One -pelikonsolilla. Mokkamaisella materiaalilla pinnoitettu ratti on alkujaan suunniteltu Forza Motorsport 5 -pelille. Valmistajansa mukaan kehityksessä on ollut mukana paitsi pelin tekijöitä, myös oikeita kilpakuskeja. Tätä on kuitenkin vaikea niellä purematta, sillä kokonaisuutena Mad Catz ei ole hintaansa nähden kummoinen rattiohjain, koska ratin ohjaustuntuma on kilpailijoihinsa verrattuna huono.

Ohjauspyörän liikkeessä on kosolti ylimääräistä kitkaa tai epämääräistä ”raastetta”, mikä tuntuu epäaidolta sekä Forza Motorsport 5:ssa että Forza Horizon 2:ssa. Kyse on mekaanisesta likaisuudesta ja sitä myötä rouhivasta tuntumasta. Piirre ei kuitenkaan verota ohjauksen nopeutta tai tarkkuutta, mutta se tekee ratin kääntämisestä keinotekoisen tuntuista. Vaikutelmaa tukee karhea kääntöääni.

Lisäksi vinohammaspyöriä hyödyntävä voimansiirto mitä ilmeisemmin hävittää osan kaksoissähkömoottoreiden tuottamista tärinätehosteista. Ratin välittämä palaute kun ei ole erityisen monipuolista, eikä luonnollisen tuntuista. Osasyy lienee peleissä itsessään, sillä pelikonsoleilla ei toistaiseksi kyetä tuottamaan yhtä sävykkäitä tärinätehosteita kuin Windows-tietokoneen parhaimmilla simulaattoreilla.

Mad Catzin ohjaus kylläkin kevenee ja kipsaantuu. Ratti palauttaa kelvollisesti ja muun muassa pidon aistiminen on mahdollista, joten tässä suhteessa ero peliohjaimeen ja halpaan perusrattiin nähden käy selväksi. Kookkaat kevytmetallista valmistetut vaihteenvalitsimet toimivat nekin tehtävässään, mutta niistä puuttuu kytkinmäinen napse, jota moni arvostaa.

Bonuksena ratin saa säädettyä tiettyyn ohjauskulmaan, mikä helpottaa ohjaimen sovittamista ajopenkkiin ja -tyyliin. Eräänlaisena mukavuusvarusteena kääntösäteen voi vaihtaa peliin sopivaksi näppäimen painalluksella (270 tai 900 astetta). Nimenomaan räätälöitävyyden suhteen Mad Catz on onnistunut hyvin, ja sama linja jatkuu polkimissa.

Alumiinipedaalit ovat ohjauspyörää parempaa tekoa. Vaikka ne ensi alkuun vaikuttavat heppoisilta, totuus on toinen. Niitä voi polkea surutta kiinnittämättä asiaan sen kummempaa huomiota. Polkimet saa myös aseteltua yhdeksään asentoon, ja jousten jäykkyys on säädettävissä.

Polkimien alusta pysyy paikallaan jopa ilman virityksiä tai kiinteää asennusta, sillä pohjalevyn alla on liukueste, minkä ansiosta pedaaleita voi käyttää hätätapauksessa vaikka sellaisenaan maton päällä.

Siksi on sääli, että pedaalit ja asiallinen viimeistely jäävät puutteellisen ajotuntuman varjoon. Toivottavasti Mad Catz julkaisee rattiohjaimelleen uuden, tehosteita ja yleistä tuntumaa parantavan ohjelmistopäivityksen. Valitettavasti on kuitenkin enemmän kuin todennäköistä, että laitteelle ominainen karkeapiirteisyys ei korjaannu ohjelmistoa parantamalla.

Hyvää

• monipuolisesti säädettävät pedaalit

• ratin kääntösäde vaihtuu nappia painamalla

Huonoa

• tärinätehosteiden monotonisuus ja sävy

• keinotekoinen ajotuntuma varauksin

Thrustmaster T300RS

Yhteensopivuus: PlayStation ja PC

Hintaluokka: 370 euroa

Thrustmaster T300RS on hintaluokkansa etevin rattiohjain. Valitettavasti sen mukana tulevat pedaalit edustavat säästöajattelua. Niiden perimmäisenä tarkoituksena on toimia vain siinä määrin kelvollisesti, jotta ne korvattaisiin myöhemmin saman valmistajan laadukkaammilla polkimilla, sopivaan lisähintaan tietysti.

Valmistaja kaupittelee paitsi parempia polkimia, myös vaihteenvalitsinta ja erilaisia ohjauspyöriä, jotka kaikki sopivat T300RS:n laaturunkoon.

Vakioratin vaihdeläpysköiden toiminnassa, näppäinasettelussa tai millään muullakaan osa-alueella ei ilmene suurta moitittavaa, joten lisäostoksille ei ole pakottavaa tarvetta. Sitä paitsi satunnainen kisaaja pärjää jopa vakiopedaaleilla, vaikkei niissä olekaan mitään ihmeellistä.

Mutta se tärkein, eli kahdella hihnalla toimiva tärinätehostemoottori, käyttäytyy suorastaan moitteettomasti: pehmeästi ja eleettömästi. Magneettiantureiden ansiosta ohjaus on myös tarpeeksi hienojakoinen, sillä se tunnistaa pyörän liikkeet 16-bittisellä tarkkuudella. Tämä tarkoittaa 65536 yksittäistä asentoa ohjauspyörän 1080 asteen kääntösäteellä.

Ohjauksessa ei ilmene väljää tai turtaa keskialuetta, eikä häiritsevän keinotekoista porrastusta, vaan kokonaisuus pyörii sulavasti ja hiljaisesti laidasta laitaan.

Harmillista kyllä, PlayStationin autopelit eivät hyödynnä T300RS:n ominaisuuksia parhaalla tavalla. Tärinätehosteissa on totta kai pontta, jolloin koneisto pääsee tekemään töitä, mutta kyse on loppujen lopuksi tasapaksusta värinästä ja esimerkiksi painosiirtymien välittämisestä ohjaukseen. Näin ainakin PlayStation 4:lla toimivassa DriveClub-pelissä ja muun muassa PlayStation 3:n tutulla Gran Turismo 6:lla.

Mutta tietokoneella kyse onkin sitten kuin eri rattiohjaimesta. Muun muassa järeät simulaattorit (iRacing ja Assetto Corsa) kykenevät tuottamaan ohjaukseen hienovaraisia tehosteita ja sitä myötä paremman sekä ennen kaikkea luonnollisemman tuntuman ajamiseen. Niinpä on perusteltua olettaa, että pelikonsoli ja/tai sen päällä toimivat pelit eivät vain pysty hyödyntämään laadukkaimpien rattiohjaimien ominaisuuksia täysipainoisesti.

Ironista on tavallaan myös se, että PlayStation 4:lla testattu DriveClub hukkasi silloin tällöin rattiohjaimen täysin, kun taas pc:llä ongelmia ei esiintynyt lainkaan. Että siis pelikonsolille suunniteltu ja viralliseksi mainostettu rattiohjain ei välttämättä esiinnykään edukseen pelikonsolilla.

Ongelmat korjaantuvat eittämättä päivitysten myötä, mutta nekin kertovat siitä, että niin sanottuihin virallisiin rattiohjaimiin liittyvä Microsoftin ja Sonyn sanelupolitiikka saisi jo pikku hiljaa loppua

Hyvää

• jämäkkä ja tarkka ajotuntuma

• monipuoliset tärinätehosteet tietokoneella

• ohjauspyörän kumimainen pinnoite

Huonoa

• pedaalien tuntuma vaativassa ajossa