50 vuotta sitten

KOONNUT Matti Korjula | TM:n silloinen päätoimittaja

50 vuotta sitten

KOONNUT Matti Korjula | TM:n silloinen päätoimittaja

Volkswagen 1500 S

Volkswagen tarkoittaa kansanautoa. Nimensä mukaisesti se on ollut syntymästään lähtien kuin oma autoluokkansa, kokonaisen ajatustavan edelläkävijä.

Asia on näin erityisesti alkuperäisen pikku VW:n suhteen, mutta samaan ajattomaan kaavaan sopii myös 1961 markkinoille tullut VW 1500, joka on vain edeltäjänsä nykyaikaistettu seuraaja. Toisaalta se on melko kallis auto, minkä vuoksi siltä odotettiin hintaa ja kokoluokkaa vastaavaa suorituskykyä.

Tehdas katsoi lopulta välttämättömäksi antaa kansalle kahdella kaasuttimella varustetun 1500 S -mallin, jossa S-kirjain ei tarkoita ”sport” vaan pikemminkin ”super”.

VW 1500 S on auto, josta on helppo pitää sen varsin hyvän suorituskyvyn ja mukavuuden vuoksi. Se ei ole mikään helppo ajettava, mutta niinpä mielenkiinto ajamista kohtaan pysyy hyvänä koko ajan – sen on pakko pysyä!

Konstruktiossa on kieltämättä yksityiskohtia, jotka paljastavat auton polveutuvan suoraan jo iäkkäästä VW 1200:sta, mutta ne soveltuvat kokonaisuuteen onnistuneiden kompromissien ansiosta. Ainoa seikka, joka sotii auton perusajatusta vastaan, on tyyppinimityksen kirjain (ja sitä vastaavat moottorille tehdyt toimenpiteet). Kansanauto kun ei periaatteessa voi olla ”super”.

J.J. & E.P.

Nykypäivänä eivät Juurikkalan ja Paasikankaan mittaamat huippunopeus 130 km/h, kiihtyvyys (0-100 km/h) 20 s ja kulutus 10,3 l/100 km saisi kiitosta. Vaikea ajettavuus johtui osittain takapään heiluriakselista, joka muutettiin 1969. Samalla vaihdettiin eturumpujarrut levyjarruiksi. Mallin taru päättyi 1973. Seuraavana vuonna esiteltiin uusi Golf, joka varsinaisesti korvasi vanhentuneen Kuplan ja pelasti VW-konsernin vaikeasta taloudellisesta tilasta.

Kääntyväsiipinen

General Dynamics F-111A eroaa kaikista aikaisemmista lentokoneista lennon aikana säädettävän siiven nuolimuodon ansiosta. Tyyppi on suorittanut ensimmäisen lennon, jonka aikana nuolimuotoa vaihdettiin ääriasennosta toiseen.

Ohjaaja totesi, ettei siiven liikuttaminen aiheuttanut minkäänlaisia vaikeuksia tai yllätyksiä. Erikoisen siipensä ansiosta pitäisi koneella olla laajempi nopeusalue kuin ainoallakaan muulla lentokoneella. Alue on nimittäin 250–2 500 km/t.

F-111A -konetta valmistettiin 563 kappaletta, joista 77 tuhoutui. Yhdysvaltain ilmavoimat käytti sitä hävittäjänä ja pommittajana muun muassa Vietnamin sodassa. Laivaston tukialuskäytöstä luovuttiin pian. Kokonaan USA luopui tyypistä 1998, mutta Australia käytti sitä vuoteen 2010.

18 kk:n tuoreutta: jäämaitoa

Onhan säilykemaitoa tehty ennenkin, mutta uudella Englannissa kehitetyllä menetelmällä säilötty maito on puolentoista vuoden varastoinnin jälkeen sulatettuna yhtä tuoretta kuin se olisi tuotu iltalypsyltä.

Menetelmä perustuu siihen, että maitoa käsitellään viisi minuuttia värähtelyillä, joiden taajuus on miljoona jaksoa sekunnissa, ja jäähdytetään sitten hyvin nopeasti. Maito pysyy lypsytuoreena edellyttäen, että sitä säilytetään alle -13,5 asteen lämpötilassa.

Toistaiseksi menetelmällä on valmistettu vain pieniä maitoeriä. Sitä viedään tropiikin maihin 0,3–4,5 litran pakkauksissa.

Nykyään aseptisesti pakattu iskukuumennettu maito säilyy avaamattomana tiettävästi useita kuukausia jopa huoneenlämmössä.

Onko PAL tuleva väritelevisiojärjestelmä?

Väri-tv:n tulo Eurooppaan on täyttä totta. Lähetykset tulevat alkamaan kahden vuoden kuluttua.

Tällä hetkellä on vielä epäselvää, mikä järjestelmä tullaan ottamaan käyttöön. Ehdolla on kolme: amerikkalainen NTSC, ranskalainen SECAM ja saksalainen PAL.

Amerikkalainen on kokeilluin. PAL perustuu siihen, mutta siinä on lisäkytkentöjä puutteiden parantamiseksi. Ranskalainen eroaa muista, ja silläkin on omat etunsa ja puutteensa.

Kansainvälisessä konferenssissa tässä kuussa toivottavasti ratkaistaan, mikä menetelmistä valitaan Eurooppaan. Ellei yksimielisyyteen päästä, syntyy kaaos.

Kuten tiedetään, PAL tuli valituksi. Saksa jopa oli etukäteen ilmoittanut, että se ainakin ottaa PAL:n käyttöön riippumatta muista maista. Jutussa tekninen toimittaja, DI Unto V. Somerikko, kertoi näiden järjestelmien eroavuuksista.

TM 4 • 1965

Katto muovikalvosta

Ruotsissa on kehitetty uusi sisäkattojen pintakäsittelymenetelmä, Bergström-katto. Sisäkaton muodostaa ohut PVC-muovikalvo, joka pingoitetaan ja kiinnitetään huoneen seiniin.

Kalvon yläpuolelle jäävä kattorakennelma ja sähköjohdotus eivät tarvitse minkäänlaista pintakäsittelyä, mikä tietää tuntuvaa säästöä kuluissa. Katto kiinnitetään huoneen seiniä kiertävään puulistaan halutulle korkeudelle.

Kiinnitys ja pingoitus tapahtuvat paineilmatyökaluilla, joiden avulla kaksi miestä pystyy 200 m2 päivittäiseen työhön.

TM 4 • 1965

Katto muovikalvosta

Ruotsissa on kehitetty uusi sisäkattojen pintakäsittelymenetelmä, Bergström-katto. Sisäkaton muodostaa ohut PVC-muovikalvo, joka pingoitetaan ja kiinnitetään huoneen seiniin.

Kalvon yläpuolelle jäävä kattorakennelma ja sähköjohdotus eivät tarvitse minkäänlaista pintakäsittelyä, mikä tietää tuntuvaa säästöä kuluissa. Katto kiinnitetään huoneen seiniä kiertävään puulistaan halutulle korkeudelle.

Kiinnitys ja pingoitus tapahtuvat paineilmatyökaluilla, joiden avulla kaksi miestä pystyy 200 m2 päivittäiseen työhön.