Ajettua

Lynx Xtrim 600 RE

Ajettua

Lynx Xtrim 600 RE

Moottorikelkat valmistetaan kesällä

suomen ainoa moottorikelkkatehdas on Rovaniemellä. Valtaosa sen tuotannosta valmistetaan muulloin kuin talvella. Koeajoimme Lynx Xtrim 600 RE:n kevään viimeisillä lumilla. Samalla piipahdimme tehtaalla katsomassa, kuinka Lynxin moottorikelkat valmistetaan.

Kevättalvella on Lynxin tuotannossa pieni tauko. Melkein koko tehdashalli on tyhjä. Yhdessä nurkassa kasataan saman konsernin valmistamia Can-Am-traktorimönkijöitä. Moottorikelkkojen tuotanto käynnistyy uudelleen huhtikuussa. Kiivain aika on kesällä, muutoin kelkkoja valmistetaan lähes tasatahtia.

Kehitysosastolla työskentelee 40 ihmistä. Heille taas loppukevät on kaikkein kiireisintä aikaa. On ehdittävä testata vielä viimeiset muutokset ennen kuin lumet reiteiltä sulavat pois. Toisaalta, eivät testikuljettajat kesälläkään toimettomina ole, sillä silloin ajetaan pienimuotoisesti testiä asfaltilla. Suksien alle laitetaan pyörät, ja telamaton liukuja voidellaan nesteellä.

Lynx-moottorikelkkojen ajettavuus on erinomaisen hyvä. Kuuleman mukaan jousituksen moitteeton toiminta liittyy PPS-jousitukseen. PPS tulee sanoista Pauli Piippola Suspension. Eli kaiken takana on rovaniemeläinen Pauli Piippola, entinen motocross- ja moottorikelkkakilpailija.

”Monien mielestä PPS-jousituksen suurin etu on etupukin jousituksen progressiivisuus. Todellisuudessa se ei ole progressiivinen, vaan jousituksen toiminta on lineaarista. Vaikutelma johtuu siitä, että kilpailijoiden jousituksen etupukin toiminta on degressiivistä”, kertoo Pauli Piippola.

Lynx-moottorikelkkatehdas kuuluu monikansalliseen BRP-konserniin. Se tarkoittaa sitä, että isot päätökset tehdään emämaassa Kanadassa. Ensimmäinen PPS-jousitus näki päivänvalon tuotantokelkassa vuonna 1997. Sillä ei ole mitään tekemistä tämän päivän jousituksen kanssa. Voi sanoa, että PPS-jousitus teki todellisen tulemisensa kilpailupuolen kautta.

2000-luvun alkupuolella yksi maailman menestyneimmistä kilpakelkkailijoista oli Janne Tapio. Hänen isänsä Jussi Tapio ja Pauli Piippola olivat molemmat töissä kelkkatehtaalla. He alkoivat yksissä tuumin kehittää uutta jousitusta. Janne Tapio alkoi käyttää PPS-telastoa kilpailuissa, ja menestys oli taattua.

BRP ei kuitenkaan ollut valmis ottamaan uutta jousitusta tuotantomalleihin, vaan asiat vaativat hiukan suomalaista sisua ja peräänantamattomuutta.

”Pauli Piippola toki tiesi, kuinka hieno uusi telasto on. Siinä on mukava alkuherkkyys ja jousituksen vaimennukset toimivat kaikissa tilanteissa. Etu- ja takapukin toiminta on erotettu toisistaan ja ne toimivat täydellisen itsenäisesti. Etupukki toimii linkuston avulla todella hyvin. Se oli Paulilta melkoinen oivallus.

BRP ei halunnut ottaa PPS:ää käyttöön, mutta eräs kanadalainen kehitysinsinööri näki sen hyvät puolet myös tuotantomalleissa. Lopulta se tuli tuotantoon vuonna 2006 Rave RS -mallissa”, kertoo Jussi Tapio.

Kelkkatehtaan takapihan kulmasta kulkee kelkkareitti kohti pohjoista. Hyppään uunituoreen Lynx Xtrim 600 RE:n puikkoihin. Se on crossover-luokan moottorikelkka. Suunnittelun painopisteinä on ollut kaksi käyttötarkoitusta: toinen on reitillä tapahtuva kelkkailu ja toinen syvässä lumessa tapahtuva niin sanottu ”freeride-ajo”.

Xtrimissä telamaton pituus on 137 tuumaa, kun todellisissa syvänlumenkelkoissa pituutta on hirvittävät 174 tuumaa. Lukuja katsellessa voi päätellä, että Xtrim 600 RE on lähempänä sportcross-luokkaa kuin todellista syvänlumenkelkkaa.

Lynx käynnistetään vetämällä starttinarusta. Suurin hämmästys tulee kaksitahtisen moottorin savuttomuudesta. Moottori ei käryä edes kylmänä. Syynä on kehittynyt E-Tech-järjestelmä. Siinä polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan, ja tuorevoiteluöljy kahteen paikkaan, kampikammioon ja pakoaukonsäätimiin. Järjestelmä on kehitetty alun perin Evinruden perämoottoreihin.

Ajoasento on hyvä. Ohjaus on tarkka, ja etujousitus toimii moitteetta. PPS-telaston toimintaa voi säädellä kaasuvivun asennolla. Mikäli reitillä on paljon kuoppia, jäykistää kaasun voimakas avaaminen telaston vaimennusta. Telaston hyvän geometrian ansiosta voi reilulla kaasun käytöllä ajaa patikkoista reittiä vain telasto maassa, ja sukset voivat olla pitkän matkaa ilmassa. Jousitus ei tee mitään yllättävää missään vaiheessa. 600-kuutioisen moottorin 84 kilowattia takaavat riittävät voimavarat reittiajoon.

Yleiseen moottorikelkkatapaan myös Lynx on variaattorivetoinen. Variaattori on hyvin säädetty, ja vetokohta kytkeytyy kiinni pehmeästi. Peruutus toimii sähköisesti. Nappia painamalla kaksitahtimoottori pysähtyy ja lähtee käyntiin uudestaan väärinpäin. Sitten vain kaasua ja peruutetaan.

Kaiken kaikkiaan Lynxin menestys nojaa pitkälti suomalaiseen telastokeksintöön. Se on yksinkertainen ja nerokkaasti suunniteltu ratkaisu.

Hyvää

• telaston jousituksen toiminta

• käsisuojat vakiovarusteena

Huonoa

• kaksitahti­moottorin melu

Tekniikkaa

Moottori: kaksisylinterinen, kaksitahtinen vesijäähdytteinen rivimoottori; iskutilavuus 594 cm3, (72,0 x 73,0 mm), teho 84 kW (114 hv)/8 100 r/min, vääntömomentti ei ilm., suorasuihkutus, tuorevoitelu

Voimansiirto: variaattoriveto, sähköinen peruutusvaihde

Alusta: alumiinilevyrunko; jousitus: edessä päällekkäiset kolmiomaiset tukivarret, esijännityksen, puristus- ja paluuvaimennuksen säätö, takana PPS-jousitus, esijännityksen, puristus- ja paluuvaimennuksen säätö, levyjarru, halkaisija 197 mm

Mitat ja massat: pituus 329 cm, leveys 128 cm, raideleveys 99,6 (± 2,1) cm, istuinkorkeus 84 cm, telamatto (p x l x k) 348,0 x 40,6 x 4,4 cm; polttoainesäiliö 38 l, omamassa 348 kg, kantavuus 97 kg

Suorituskyky: Huippunopeus 160 km/h

Hinta: 15 240 euroa

Valmistaja: BRP Finland Oy, Rovaniemi

Hyvää

• telaston jousituksen toiminta

• käsisuojat vakiovarusteena

Huonoa

• kaksitahti­moottorin melu

Tekniikkaa

Moottori: kaksisylinterinen, kaksitahtinen vesijäähdytteinen rivimoottori; iskutilavuus 594 cm3, (72,0 x 73,0 mm), teho 84 kW (114 hv)/8 100 r/min, vääntömomentti ei ilm., suorasuihkutus, tuorevoitelu

Voimansiirto: variaattoriveto, sähköinen peruutusvaihde

Alusta: alumiinilevyrunko; jousitus: edessä päällekkäiset kolmiomaiset tukivarret, esijännityksen, puristus- ja paluuvaimennuksen säätö, takana PPS-jousitus, esijännityksen, puristus- ja paluuvaimennuksen säätö, levyjarru, halkaisija 197 mm

Mitat ja massat: pituus 329 cm, leveys 128 cm, raideleveys 99,6 (± 2,1) cm, istuinkorkeus 84 cm, telamatto (p x l x k) 348,0 x 40,6 x 4,4 cm; polttoainesäiliö 38 l, omamassa 348 kg, kantavuus 97 kg

Suorituskyky: Huippunopeus 160 km/h

Hinta: 15 240 euroa

Valmistaja: BRP Finland Oy, Rovaniemi